آفتاب

یاتسنیوک: اوکراین در آستانه فروپاشی قرار ندارد/ ما باید از خودمان دفاع کنیم

یاتسنیوک: اوکراین در آستانه فروپاشی قرار ندارد/ ما باید از خودمان دفاع کنیم

نخست‌وزیر اوکراین گفت، کشورش در آستانه فروپاشی قرار ندارد و جدایی‌طلبان حامی روسیه به حملات خود علیه سربازان دولتی علی رغم توافق اخیر آتش بس ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "آرسنی یاتسنیوک"، نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه‌ با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: ما با فروپاشی کشور فاصله زیادی داریم. ما توافق آتش‌بس نداریم. آتش بس به این معناست که شورشیان تحت رهبری روسیه نباید به تیراندازی علیه طرف اوکراینی بپردازند.

اظهارنظرهای نخست‌وزیر اوکراین یک هفته پس از آن مطرح شد که رهبران اروپایی به میانجی‌گری درباره توافق آتش‌بس میان طرف‌های درگیر اوکراین و با هدف پایان دادن به درگیری‌ها و تنش‌های 10 ماهه در این کشور پرداختند.

یکی ازمقام‌های ارشد اتحادیه اروپا گفت، اتحادیه اروپا برای کنترل و نظارت بر آتش بس خودروهای زرهی و تصاویر ماهواره‌ای تهیه می‌کند اما تصمیمی درباره این مساله ندارد که سربازان را به واسطه پیشنهاد سازمان ملل در استقرار نیروهای حافظ صلح در اوکراین مستقر کند.

در همین حال، ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه نیز گفت: سازمان امنیت و همکاری اروپا باید 400 ناظر برای نظارت آتش بس به اوکراین اعزام کند. اتحادیه اروپا و ناتو به جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین تاکید کرده‌اند که به این ناظران اجازه نظارت بر این توافق‌نامه متزلزل را بدهند.

یاتسنیوک نیز گفت، هیچ شکی وجود ندارد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌خواهد بر اوکراین تسلط یابد و افزود: هدف نهایی پوتین جنگیدن با همه ماست.

وی همچنین بار دیگر بر درخواست خود برای تامین تسلیحات برای نیروهای اوکراینی تاکید کرد و گفت: ما باید از خودمان دفاع کنیم. روسیه به صورت مداوم به تامین تانک، موشک‌های سطح به هوا و باقی تسلیحات برای جدایی طلبان شرق اوکراین ادامه می‌دهد اما نیروهای اوکراینی همچنان از تسلیحات فرسوده دوران شوروی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

کد N738202

وبگردی