آفتاب

نشانه ای از توافق قریب الوقوع نیست

نشانه ای از توافق قریب الوقوع نیست

وزیر امور خارجه آمریکا در پایتخت انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود گفت: « شکاف های مهمی همچنان وجود دارد و باید گام هایی برداشته شود.»

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در لندن اعلام کرد، در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران « هنوز گام هایی باید برداشته شود .»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این اظهارات را کری  در حالی در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود بیان کرد، که مذاکرات آمریکا و ایران قرار است در ژنو برگزار شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایتخت انگلیس  گفت: « شکاف های مهمی همچنان وجود دارد و باید گام هایی برداشته شود.»

جان کری هشدار داد: « باراک اوباما (‌رئیس جمهور آمریکا) هیچ قصدی برای تمدید این مذاکرات بعد از مهلت تعیین شده ندارد. هدف ما همان چیزی است که رئیس جمهور گفته است و من اطمینان کامل دارم اوباما در صورتی که احساس کند تهران آماده توافق نیست کاملا آماده است این مذاکرات را متوقف کند .»

ایران و کشورهای گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان ) تلاش می کنند قبل از 31 مارس به توافق جامع برسند که برای برخی فعالیت های هسته ای غیر نظامی ایران با تضمین صلح آمیز ماندن آن در ازای لغو تحریم های بین المللی علیه تهران مجوز صادر می کند.  

مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی کار خود را از روز جمعه در ژنو شروع کرده اند و بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا مدیران سیاسی گروه پنج به اضافه یک و ایران از یکشنبه گرد هم می آیند تا به تلاش های دیپلماتیک خود به منظور یافتن راه حل بلند مدت و جامع برای مسئله هسته ای ایران ادامه دهند.

جان کری در پاسخ به سئوالی درباره حضور ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در ژنو که نخستین بار به این مذاکرات پیوست اعلام کرد او به دلایل فنی آنجا حضور دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: « این مذاکرت کاملا فنی است. ما تلاش می کنیم درباره برخی مسائل بسیار دشوار به توافق برسیم بنابراین حضور کارکنان فنی ضروری و مناسب ارزیابی می شود .»

کری افزود: « استنباط من این نیست که این موضوع نشانه ای از توافق قریب الوقوع ‌است .»

جان کری پیش تر با اشاره به این که گروه پنج به اضافه یک درباره برنامه هسته ای ایران موضع واحدی دارد اعلام کرد « درباره ضرورت این موضوع که ایران ثابت کند برنامه هسته ای این کشور در آینده صلح آمیز خواهد ماند اختلاف نظری وجود ندارد .»
کد N738183

وبگردی