آفتاب

تامین نیمی از اورانیوم مورد نیاز آمریکا توسط روسیه تا سال 2013

تامین نیمی از اورانیوم مورد نیاز آمریکا توسط روسیه تا سال 2013

همکاری گسترده سیاسی و تجاری آمریکا و روسیه در زمینه هسته‌ای در فاصله سال‌های 1993 تا 2013، منجر به از بین رفتن 500 تن اورانیوم غنی شده مناسب برای ساخت سلاح اتمی و نیز تامین نیمی از اورانیوم مورد نیاز آمریکا برای مصارف صلح‌آمیز و تولید انرژی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از بیزینس اینسایدر، هم‌اکنون روابط میان آمریکا و روسیه به دلیل اختلاف بر سر مساله هسته‌ای اوکراین به همان تیرگی دوران جنگ سرد است.

این در حالی است که تا سال 2013 و پیش از بروز بحران اوکراین، دو کشور در یک همکاری سیاسی، دیپلماتیک و تجاری در سطح گسترده‌ای با یکدیگر همکاری داشتند که نتیجه آن از بین بردن 500 تن اورانیوم غنی شده مناسب برای ساخت سلاح اتمی به جای مانده از زرادخانه‌های شوروی سابق و نیز فراهم ساختن هفت تریلیون کیلووات برق برای آمریکا بود.

این برنامه همکاری با نام تبدیل مگاتن‌ها به مگاوات‌ها که پس از پایان جنگ سرد در سال 1993 آغاز شد تا سال 2013 ادامه داشت و نیز حدود نیمی از اورانیوم مود نیاز آمریکا را که برای تولید انرژی نیاز داشت فراهم می‌کرد.

این به این معنی است که در طول پانزده سال گذشته 10 درصد انرژی مورد نیاز آمریکا از اورانیوم‌های باقی مانده از تخریب کلاهک‌های هسته‌ای روسیه تامین می‌شد.

این قرارداد هسته‌ای در سال 1993 میان آمریکا و روسیه به امضا رسید و بر طبق آن آمریکا اورانیوم حاصل از جداسازی کلاهک‌ها را برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای از روسیه خریداری می‌کرد.

این مقدار اورانیوم پس از انتقال به آمریکا برای استفاده در راکتورها به عنوان سوخت هسته‌ای استفاده می‌شد.

بنا به گفته معاون اوباما در سازمان خلع تسلیحات آمریکا در اکتبر 2013 اجرای این برنامه همکاری طی پانزده سال منجر به از بین رفتن بیست هزار کلاهک هسته‌ای به جای مانده از زرادخانه‌های هسته‌ای شوروی شده است.

در سال 1994 نیز جمهوری‌های تازه استقلال یافته اوکراین و قزاقستان بنا به تفاهم‌نامه بوداپست که با آمریکا به امضا رساندند، اوکراین و قزاقستان در ازای همکاری‌های امنیتی در زمینه‌های مختلف هسته‌ای از سوی آمریکا و انگلیس با انتقال سلاح‌های هسته‌ای خود به آمریکا برای نابودسازی موافقت کردند و به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پیوستند.

در آن زمان زرادخانه هسته‌ای اوکراین سومین زرادخانه بزرگ جهان بود.

انتهای پیام

کد N737355

وبگردی