آفتاب

"آمریکا و انگلیس برای تجهیز ارتش لبنان دست به کار شده‌اند"

"آمریکا و انگلیس برای تجهیز ارتش لبنان دست به کار شده‌اند"

روزنامه لبنانی الاخبار از توافق آمریکا و انگلیس برای حمایت از ارتش لبنان خبر داد که حمایت از بخش لجستیکی ارتش را انگلیس برعهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از این روزنامه، آمریکایی‌ها از قرار داد عربستان و فرانسه برای تجهیز ارتش لبنان چندان رضایت ندارند و از قرارداد تحویل سلاح‌های فرانسه به لبنان در چارچوب‌ هدیه‌ای سه میلیارد دلاری که پیشتر عربستان قول آن را به بیروت داده بود راضی نیستند و از دو جهت فشار می‌آورند: اول اینکه هدیه سه میلیارد دلاری عربستان به بیروت سریعتر انجام شود. مسولیت نظارت بر نحوه خرج این مبالغ برعهده سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان گذاشته شده است و حریری موظف است این مبلغ را در قالب بودجه کمکی به دستگاه امنیتی و نیروهای مسلح تحویل دهد تا تجهیزات مورد نیاز خود را خریدرای کنند. از طرفی دیگر آمریکایی‌ها می‌خواهند برنامه حمایتی‌شان از لبنان به ارزش 600 میلیون دلار از مجموع یک میلیار دلار سریع‌تر اجرا شود.

یک منبع نظامی برجسته در ارتش لبنان با تایید اقدامات آمریکایی‌ها برای افزایش و تجهیز ارتش این کشور اعلام کرده‌ است، این کمک‌ها شامل مهمات، دوره‌های آموزش نظامی و افزایش اطلاعات نظامی است. این حمایت به ما کمک بسیاری می‌کند و اگر این کمک نبود ما به ویژه از نظر مهمات در بیشتر مناطق از جمله عرسال با مشکل مواجه می‌شویم، علاوه بر این بسیاری از تجهیزات ما به دلیل نبود قطعات یدکی از رده خارج شده بودند.

این مقام لبنانی تاکید کرد که قرارداد فرانسه - عربستان شکست خورده است و ارزش واقعی تجهیزات ارائه شده از 600 میلیون دلار فراتر نمی‌رود و ما الان نمی‌دانیم که سه میلیارد دلار مابقی کجا رفته است. همچنین سلاح‌های ارائه شده ارزش استراتژیک خاصی ندارند و اسلحه‌ای نیستند که بتوانند در میادین نبرد با گروه‌های تروریستی تغییر جدی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: تصمیم فرماندهی ارتش این است که مانع از بروز ابهام و مشکلی با آمریکایی‌ها شود و روی هیچ کمک خاصی از سوی فرانسه حساب باز نکنیم.

وی در پایان اظهار داشت: نکته جدید این است که انگلیس برنامه‌های آموزشی مختلفی را ارائه کرده و فورا آماده شده است و در حال حاضر این دوره‌های آموزشی آغاز شده‌اند.

انتهای پیام

کد N737257

وبگردی