آفتاب

بلومبرگ خبر داد: امکان بازنگری آژانس در اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران

بلومبرگ خبر داد: امکان بازنگری آژانس در اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران

ایسنا نوشت:

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: با توجه به افشای اسنادی که نشان می‌دهد سازمان سیا تلاش کرده اسناد مربوط به ساخت تسلیحات را در برنامه هسته‌ای ایران وارد کند ممکن است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بازنگری کند.

شبکه خبری بلومبرگ روز جمعه گزارش دادجزئیات مربوط به فعالیت‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سال 2000 که در جریان بررسی یک پرونده در این کشور فاش شده ممکن است ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را وادار کند تا برخی از این شواهد را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

در دادگاهی که چندی پیش برای بررسی اتهامات جفری استرلینگ کارمند سابق سازمان سیا برگزار شد اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد این سازمان حدود 15 سال پیش تلاش کرده است اسنادی ساختگی و دستکاری شده را که مربوط به ساخت تسلیحات هسته‌ای است وارد برنامه ایران کند.

بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات غربی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: این اسناد ممکن است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را وادار کند تا اطلاعات دریافتی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. بخشی از اتهاماتی که آژانس علیه فعالیت‌های ایران مطرح می‌کند بر اساس اطلاعاتی است که توسط سازمان‌های اطلاعاتی مختلف در اختیار آژانس قرار گرفته است.

پتر جنکینز، نماینده سابق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گفت: این داستان نشان می‌دهد که احتمال دارد آژانس‌های اطلاعاتی متخاصم با ایران تصمیم گرفته باشند تا یک اسلحه تازه شلیک کرده را (سندی که نشان می‌دهد تخلف صورت گرفته است) در برنامه هسته‌ای ایران بگنجانند و در اختیار آژانس قرار دهند که یک مسأله بزرگ به نظر می‌آید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش فصلی خود اعلام کرد: تیم کارشناسان هنوز نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران نگران است و هنوز از عدم وجود فعالیت‌های مربوط به سلاح هسته‌ای که می‌تواند در موشک استفاده شود اطمینان نیافته است.

دن جوینر یک استاد حقوق در دانشگاه آلاباما در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ، اظهار کرد: افشای این اسناد خطر اعتماد به شواهدی که توسط کشورهای دیگر در اختیار آژانس قرار گرفته‌اند را افزایش می‌دهد چون برنامه سیاسی این کشورها علیه ایران است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به انتشار این خبر اعلام کرد که همواره پس از بررسی اسناد و اطلاعاتی که دریافت می‌کند یک ارزیابی عادلانه و درست از آنها به دست می‌آورد. اما سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تاکنون اظهارنظری در این‌باره نکرده است.

به گزارش ایسنا، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که مقامات ایرانی همواره تأکید دارند برنامه هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی خود تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاور میانه محسوب می‌شود.

 

23503

کد N736774

وبگردی