آفتاب

موگابه، پیرترین رهبر جهان تولد 91 سالگی خود را جشن گرفت

موگابه، پیرترین رهبر جهان تولد 91 سالگی خود را جشن گرفت

رئیس‌جمهوری زیمبابوه، پیرترین رهبر جهان امروز (شنبه) تولد 91 سالگی خود را جشن گرفته و با انتقاد شدید منتقدان روبه‌رو شد که جشن تولد پرهزینه‌اش را «شرم‌آور» خوانده و وی را به فرو بردن کشور در فقر متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه در نشست انجمن توسعه جنوب آفریقا در پرتوریا گفت: من از رسیدن به این سن بسیار خوشحالم و از اینکه خداوند مراقب من است، خرسندم.

پس از سال‌ها انتقاد بین‌المللی، در حال حاضر اتحادیه اروپا کمک به زیمبابوه را از سر گرفته و تحریم‌های اعمال شده بر برخی از مقامات ارشد دولت این کشور را برداشته است.

این در حالی است که موگابه اخیراً به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا انتخاب شد.

ریچارد داودن، مدیر «جامعه وفادار آفریقا» مستقر در لندن گفت: رک و پوست کنده باید گفت که موگابه پیروز شده است. حجم بسیار زیاد فشار غرب برای تغییر برخی از سیاست‌های وی به هیچ‌جا نرسید.

موگابه هنگامی که در سال 1980 میلادی به قدرت رسید، قهرمانی برای مبارزه علیه حکومت اقلیت سفیدپوست در رودزیای سابق تبدیل شد؛ رودزیا نام سابق منطقه‌ای وسیع در جنوب آفریقا است که به دو بخش رودزیای شمالی هم‌اکنون زامبیا و رودزیای جنوبی هم‌اکنون زیمبابوه تقسیم شد.

وی به خاطر اعلام سیاست سازش نژادی و ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی به اکثریت سیاهپوستان تحسین بین‌المللی را برانگیخت.

اما منتقدان می‌گویند، موگابه طی سالهای اخیر باعث لگدمال شدن حقوق بشر، عدالت و دموکراسی شده است. تصرف خشونت‌آمیز مزارع سفیدپوستان به دستور موگابه به دنبال کمبود مواد غذایی و تورم شدید و "انتخابات همراه با تقلب" زیمبابوه نیز باعث شد تا آمریکا و اروپا تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کنند.

داودن گفت: اگر هدف موگابه حکومت بر زیمبابوه و تبدیل شدن به پادشاه این کشور برای مدتی طولانی و تبدیل شدن به یک قهرمان قاره‌ای بود، باید گفت که به اهدافش رسیده است.

انتهای پیام

کد N736688

وبگردی