آفتاب

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه: داعش فقط مشکل غرب نیست

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه: داعش فقط مشکل غرب نیست

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه(FSB) گفت، حدود 1700 روس هم اکنون در عراق و سوریه و در کنار داعش می‌جنگند و بنابراین مسکو و غرب باید برای مقابله و رویارویی با تروریست‌ها با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه(FSB) گفت، حدود 1700 روس هم اکنون در عراق و سوریه و در کنار داعش می‌جنگند و بنابراین مسکو و غرب باید برای مقابله و رویارویی با تروریست‌ها با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل پایگاه خبری کریستین سانیس مانیتور، الکساندر بورتینکوف، رئیس آژانس امنیت روسیه پس از کنفرانس امنیتی در آمریکا به خبرنگاران گفت: در حال حاضر 1700 روس در عراق و در کنار داعش می‌جنگند و این تعداد از سال گذشته میلادی دو برابر شده است.

وی که یکی از اعضای هیات روسی در نشست مقابله با خشونت‌های افراطی در کاخ سفید بود ، گفت: زمان برای ایجاد یک مرکز مقابله با تروریسم ویژه تحت نظارت سازمان ملل و سرویس‌های امنیتی برای تمام کشورها فرا رسیده است. ما نه تنها به تبادل اطلاعات بلکه به کمک مشترک نیازمندیم.

این مقام مسئول دولت روسیه همچنین به مساله داوطلب شدن اعضای اقلیت مسلمان روسیه برای مقابله با داعش در خاورمیانه پرداخت و گفت: روسیه 17 میلیون مسلمان دارد که احتمال دارد تعدادی از آن‌ها برای نبرد علیه این گروه تروریستی به خاورمیانه بروند.

الکساندر بورتنیکوف، بر این مساله تاکید کرد: زمانیکه مساله مقابله با تروریسم پیش می‌آید مسکودر کنار کشورهای غربی به مقابله با آن‌ها می‌پردازد. چون 20 هزار داوطلب از 100 کشور مختلف در حال حاضر در کار داعش می‌جنگند.

مشکل داعش بیش از غرب برای خود روسیه مهم است چون مسکو به شدت با مساله شمال قفقاز که برخی اقدامات شبه نظامیان در آن جا صورت می‌گیرد، مواجه است.بسیاری از داوطلبان روسی که به دنبال پیوستن به داعش هستند احتمالا از همین منطقه یا تاتارستان و باشکورتیستان خواهند بود.

اوباما گفته است که جنگ آمریکا با افراط‌گرایان است نه مسلمانان. کارشناسان روس می‌گویند اگر چه کرملین به صورت ضمنی با این مساله موافقت می‌کند اما در عمل تمام پل‌های پشت سرش را در ارتباط با جمعیت شمال قفقاز پس از انجام برخی اقدامات با هدف متوقف کردن تروریسم در آستانه بازی‌های المپیک زمستانی سوچی در سال 2014 خراب کرد.

سردبیر یک مجله آنلاین با موضوع امنیتی در روسیه می‌گوید:خیلی سخت است که پس از چنین اقداماتی قبل از سوچی به مذاکره و سازش روی آورد بنیر این تغییرات زیادی بوقوع نپیوست.

از جمله اقدامات صورت گرفته مجازات کل خانواده مظنونان تروریست بود. در یک مورد پس از حمله در چچن مقامات دستور دادند خانه کسانیکه ممکن است در این حمله دست داشته باشند تخریب شود.

بورتنیکوف هشدار داده است که شبه نظامیان با سابقه ممکن است برای گسترش فعالیت و آموخته‌های خود به قفقاز شمالی یا مناطق ولگا باز گردند که این امری جدی است. بسیاری از مردم در منطقه امیدوارند که این افراد هیچ گاه به این مناطق بازنگردند و اگر هم این افراد بازگردند باید از نزدیک تحت نظارت دقیق قرار گیرند.

انتهای پیام

کد N736675

وبگردی