آفتاب
رهایی خبر داد:

کشت گیاه باریجه در ۲۰ هکتار اراضی دیم شهرستان آرادان

کشت گیاه باریجه در ۲۰ هکتار اراضی دیم شهرستان آرادان

آرادان - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان از کشت ۲۰ هکتار گیاه باریجه به صورت دیم و یک هکتار به صورت غرقاب در مرتع سینک چال و خاک در این شهرستان خبر داد.

علیرضا رهایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه گیاه باریجه در مراتع شهرستان ارادان به صورت طبیعی رویش و مورد بهره برداری مرتعداران با نظارت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در فصل تابستان قرار میگیرد، این اداره در راستای حفظ و احیای گیاه باریجه در مراتع ییلاقی با در اختیار قرار دادن بذر باریجه به مرتعداران مراتع گرجه، ویسر و گرماج، لزورکان، لزوره و سینک چال وخاک آب اقدام به کشت این گیاه در سطح ۲۰ هکتار به صورت دیم و یک هکتار به صورت غرقاب در مرتع سینک چال و خاک آب  کرد.

وی با بیان اینکه شیره باریجه در اواخر خرداد ماه به مدت دو ماه بر حسب شرایط اقلیمی برداشت می‌شود، اضافه کرد: باریچه گیاهی «مونوکارپیک» است، یعنی تنها یک بار در طول عمر خود گل می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آرادان با یادآوری اینکه این گیاه در چند سال اول رویش، برگهایی طوقه‌ای تولید می‌کند و در سال آخر رویش به ساقه می‌رود و گل و میوه تولید می‌کند افزود: گل‌های آن زرد رنگ و به صورت چتر مرکب است و از تمام اندام‌های گیاه بوی تند و مخصوصی به استشمام می‌رسد و ریشه‌ آن در زمین مانند چغندر قند و به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه است.

رهایی همچنین با اشاره به رویش این گیاه دارویی در شهرستان‌ آرادان گفت: ۹ هزار و ۷۵۰ هکتار  از مراتع شهرستان‌ باریجه خیز بوده و این مناطق بیشتر شامل حوزه رامه، قالیباف و سلباری است.

وی در خاتمه با اشاره به خواص این گیاه دارویی، گفت: باریجه برای استعمال داخلی برای درمان بیماری‌های برونشیت مزمن، آسم، ناراحتی‌های قفسه سینه و درمان آنفولانزا و برای استعمال خارجی به عنوان ضماد برای تورم معده و جراحت‌ها استفاده می‌شود.

کد N736635

وبگردی