آفتاب
دست آوردهای سفر جهانگیری به عراق چه بود؟

مروری بر یک سفر دیپلماتیک به کشوری همسایه

مروری بر یک سفر دیپلماتیک به کشوری همسایه

سفرهای دیپلماتیک به خصوص سفرهای مسوولان رسمی به کشورهای همجوار در روابط خارجی و هماهنگی برای همکاری‌های بیشتر در یک منطقه بسیار تاثیر گذار است. سفر اخیر معاون اول کشورمان به عراق از این دست سفرها بود که شاید در انبوه اخباری که روزانه از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود، کمتر به آن پرداخته شد.

هرچند که این سفر از دید رسانه‌های خارجی به خصوصرسانه‌های عربی دور نماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اسحاق جهانگیری هدف از این سفر را گسترش روابط اقتصادی‌ هم‌سطح با روابط راهبردی و سیاسی با عراق عنوان کرده و در عین حال خاطرنشان کرده بود که در حال حاضر نیز روابط اقتصادی ما با عراق خوب است و سالانه حدود 12 میلیارد دلار حجم مبادلات اقتصادی دو کشور است.

وی دربخشی از این سفر در دیدار با تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی در این راستا گفت: تحولات اخیر قیمت نفت نشان می‌دهد قیمت نفت چالش جدی برای دو کشور ایران و عراق است. بنابراین هر دو کشور برای توسعه صنعت و اقتصاد خود بدون اتکا به نفت باید گام‌های بلندی بردارند.

وی پس از بازدید از نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد ، در جمع تجار و بازرگانان ایرانی نیز خطاب به تجار و فعالان اقتصادی ایران گفت: مطمئن باشید مسیر توسعه روابط ایران و عراق مسیری برگشت ناپذیر است و باید در جهت گسترش مناسبات فی‌مابین تلاش کنیم.

این سفرسه روزه از روز دوشنبه 27 بهمن‌ماه به دعوت رسمی حیدر العبادی نخست وزیر عراق و در پاسخ به سفر او به جمهوری اسلامی ایران انجام شد و پس از ورود بهفرودگاه بغداد ابتدا مورد استقبال سفیر ایران در عراق و شهردار پایتخت این کشور قرار گرفت و پس از آن نیز در کاخ نخست‌وزیری عراق مورد استقبال رسمی حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق قرار گرفت.

روابط ایران و عراق راهبردی و در جهت منافع دو ملت ایران و عراق، جهان اسلام و ملت‌های منطقه است و به زیان هیچ کشور و منطقه‌ای نخواهد بود؛ چراکه روابط دو ملت ایران و عراق همواره در اشتراکات فراوان تاریخی و مذهبی و فرهنگی دو کشور ریشه داشته است.

جهانگیری در این زمینه دیدار با فواد معصوم رییس جمهور عراق روابط تهران بغداد را دیرینه و ریشه‌دار در تاریخ توصیف کرد و با اشاره به اشتراکات فراوان میان دو کشور گفت: امنیت عراق، امنیت ایران است و جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در خوشی‌ها و سختی‌ها در کنار دولت و ملت عراق می‌داند.

وی در جریان سفر خود به کشور عراق، در دیدار سیدعمار حکیم، رییس مجلس اعلای عراق نیز با اشاره به نقش پراهمیت مرجعیت شیعه در ناکام گذاشتن داعش تصریح کرد: یکبار دیگر نقش مرجعیت شیعه در تاریخ بر همگان مشخص شد و بر همگان آشکار گردید که فتوای مرجعیت شیعه چگونه می‌تواند در بزنگاه‌ها موثر باشد و همه بخوبی دیدند که این فتاوا چگونه توانست مردم را به صحنه آورد تا توطئه داعش را خنثی کند.

ایران و عراق مرز طولانی با یکدیگر دارند و روابط‌شان بسیار مهم است. پس از سقوط صدام توافقات زیادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق امضاء شده است. مسئولان دو کشور علاقه‌مندند که ایران در بازسازی عراق نقش محوری داشته باشد.

تشکیل کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران و حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از اولین برنامه‌های این سفر بود.

معاون اول رییس‌جمهور کشورمان در طی سخنانی در این کمیسیون حفظ وحدت مردم عراق و حفظ تمامیت ارضی این کشور را از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با تاکید بر این‌که عراق و سوریه در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارند، گفت: کسانی که حامی داعش بودند امروز خود گرفتار این گروه تروریستی شده‌اند.

هم‌چنین هفت یادداشت تفاهم همکاری بین مسوولان دو کشور به امضا رسید که عبارت است از:

یادداشت تفاهم سومین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عراق، یادداشت تفاهم همکاری‌های تجاری ، یادداشت تفاهم همکاری‌های زمین شناسی و معدن، موافقت‌نامه بهداشت دامی و دامپزشکی، برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری و یادداشت تفاهم همکاری‌های نمایشگاهی.

امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با ریزگردها از سوی مسئولین مربوطه دو کشور ایران و عراق نیز از مهمترین دست‌آوردهای این سفر بود.

جهانگیری در دیدار سلیم الجبوری، رییس مجلس نمایندگان عراق هم پیروزی‌های دولت، ملت و ارتش عراق در میدان مبارزه علیه تروریست را تبریک گفت و افزود: امیدوارم این پیروزی‌ها تداوم یابد و بقیه سرزمین بزرگ، تاریخی و متمدن عراق از دست تروریست‌ها آزاد شود.

زیارت حرمین کاظمین، شرکت در مراسم غبارروبی ضریح سیدالشهدا(ع)، زیارت حرم مطهر امام علی(ع)، دیدار با آیت الله سید سعید حکیم ، دیدار با نوری المالکی، دیدار با آیت الله العظمی سیستانیودیدار با آیت‌الله اسحاق فیاض از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

در پایان سفر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق نیز بیانیه مشترکی صادر شد.

انتهای پیام

کد N736527

وبگردی