آفتاب

توافق یونان و حوزه یورو برای استمهال چهار ماهه بازپرداخت وام‌ها

توافق یونان و حوزه یورو برای استمهال چهار ماهه بازپرداخت وام‌ها

پس از چند هفته تنش، اروپا سرانجام مهلت بازپرداخت وام‌های یونان را برای چهار ماه تمدید کرد و به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ورشکستی دولت آتن و خروج آنها از حوزه یورو پایان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزرای دارایی 19 کشور عضو حوزه یورو پس از مذاکرات فشرده نهایتا روز جمعه به توافقی دست یافتند که طبق آن بازپرداخت بسته حمایت مالی از یونان برای مدت چهار ماه تمدید شد اما دولت نوپای الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان برای به دست آوردن این استمهال، امتیازات زیادی به اروپایی‌ها داد از جمله تعهد به تشریح اصلاحات ظرف دو روز.

با وجود توافق، دولت آلمان همچنان ناراضی است و بر این باور است که دولت چپگرای رادیکال یونان به دنبال آن است تا از زیر بار ریاضت اقتصادی شانه خالی کند.

پس از مذاکرات که نتیجه آن بیانیه دو صفحه‌ای و لیستی از شرایط سختی بود که آتن باید انجام دهد، رئیس گروه اروپایی در مذاکرات گفت: مذاکرات بسیار فشرده بود و درباره اعتمادسازی میان ما بود.

در ازای تمدید بازپرداخت بسته مالی یونان، آتن متعهد شد تا روز دوشنبه لیستی از اصلاحات اقتصادی و سایر اصلاحات را به شرکای حوزه یورو تحویل دهد و پس از آن اروپایی‌ها بررسی می‌کنند که آیا این اصلاحات کافی است یا خیر.

پس از آن آنها روز سه‌شنبه به یونان اطلاع خواهند داد که آیا توافق روز جمعه پابرجا خواهد ماند یا خیر. در صورتی که مقام‌های اروپایی راضی نشوند، این احتمال وجود دارد که توافق سازش لغو شود.

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان گفت که توافق مذکور عصر جدیدی برای آتن و روابطش با اتحادیه اروپاست. آتن می‌گوید که تدابیری کمکی و ریاضتی‌ای که مجبور بوده از اولین بسته کمکی در سال 2010 اتخاد کند، موجب تخریب اقتصاد یونان شده و اجازه نداده است که یونان بدهی خود را مدیریت کند.

وزیر دارایی یونان افزود: امروز لحظه‌ای حساس است چراکه یونان برای پنج سال در گروه اروپا تنها و منزوی بود. امروز این انزوا به پایان رسید. با این حال اگر لیست اصلاحات مورد تایید قرار نگیرد، توافق لغو می‌شود.

دو دور مذاکرات پیشین شکست خورده است و یونان، آلمان و سایر اعضای تندروی حوزه یورو را به کارشکنی در روند توافق متهم می‌کرد.

ازسوی دیگر ولفگانگ شوبل، وزیر دارایی آلمان که اصلی‌ترین منتقد آتن است و در ابتدا درخواست آنها را برای تمدید مدت بازپرداخت وام رد کرده بود، گفت: به نظر من هر کاری که انجام شد در راستای منافع یونان بود.

وی افزود: دولتمرد بودن به معنای مواجهه با واقعیت است و کاملاً مشخص است که این به خوبی یک رویا نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N736397

وبگردی