آفتاب
ابوترابی‌فرد در مراسم تکریم چهره‌های قرآنی:

انسان متقی افراد دیگر را سکوی حرکت خود قرار نمی‌دهد

انسان متقی افراد دیگر را سکوی حرکت خود قرار نمی‌دهد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی استفاده انسان باتقوا از قرآن را از سایر انسان‌ها متفاوت دانست و گفت که انسان متقی افراد دیگر را سکوی حرکت خود قرار نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در مراسم اختتامیه مرحله نهایی سومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم و تکریم چهره‌های قرآنی با تأکید بر این‌که «قرآن کتاب هدایت است» گفت: رسالت قرآن هدایت انسان است، هدایت به سوی قله‌هایی که ثمره‌اش حیات واقعی است و این هدایت در دو سطح تعریف شده است. یعنی خداوند می‌فرماید که هدایت انسان‌ها و گاهی هدایت متقین.

وی ادامه داد: در تعریف نقشه راه همه انسان‌ها می‌توانند از قرآن بهره بگیرند و همه افراد مخاطب ارائه طریق از سوی قرآن هستند. اما در جایی که اشاره به "للمتقین" می‌شود تأکید به نقش قرآن در رساندن به مقصد شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «قرآن کریم استفاده از معارف خود را به تقوا متوقف کرده است» تصریح کرد: انسان متقی انسانی است که شاگرد مدرسه قرآن و عترت باشد. خداوند انسان را به گونه‌ای آفریده که قدرت شناخت راه فجور و تقوا را دارد و اگر انسان بر اساس نفس انسانی و قدرت عاقله‌ای که خدا مرحمت کرده در مسیر تقوا حرکت کند قطعاً به مدرسه وحی راه پیدا می‌کند.

ابوترابی‌فرد همچنین بیان کرد: بنابراین گام اول در این خصوص حیات عقلانی است که مرتبه‌ای از تقوا برای ورود به مدرسه قرآن و عترت به شمار می‌رود. بعد از این مرتبه انسان به مراتب بلند تقوا دست پیدا می‌کند و همانند انسانی می‌شود که حضرت علی (ع) در خطبه متقین خود توصیف کرده است.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان این‌که «قرآن برای متقین سه ویژگی ذکر می‌کند» گفت: نخستین ویژگی ارتباط با مبدأ هستی است و دومین آن نتیجه ارتباط انسان با خدا و به عبارتی ارتباط ویژه با نفس است. عبودیت نفس در برابر خالق هستی در نماز تجلی می‌کند. از این‌رو خداوند می‌فرماید آثار ایمان در عمل این افراد نمایان می‌شود.

وی یادآور شد: سومین ویژگی نیز رابطه با انسان‌ها و انفاق است، چرا که انسان متقی دیگران را سکوی خود قرار نمی‌دهد و کم نیستند کسانی که دیگران را له می‌کنند به اصطلاح قدشان بلند شود.

ابوترابی‌فرد در پایان با تأکید بر این‌که «انفاق از علایم بارز تقواست» خاطره‌ای از آیت‌الله بهجت و برادر خود در این زمینه تعریف کرد.

انتهای پیام

کد N736246

وبگردی