آفتاب

رویترز: آمریکا و انگلیس میلیاردها تلفن همراه را در سراسر جهان شنود کرده‌اند

رویترز: آمریکا و انگلیس میلیاردها تلفن همراه را در سراسر جهان شنود کرده‌اند

واحد مرکزی خبرنوشت:

خبرگزاری رویترز گزارش داد:
یک وب‌سایت خبری روز جمعه اعلام کرد جاسوسان آمریکا و انگلیس مکالمات، پیامک‌ها و نامه‌های الکترونیک میلیاردها تلفن همراه را در سراسر جهان شنود کرده‌اند.
در صورت صحت، این گزارش بیانگر دامنه روش‌های جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس خواهد بود که گذشته از اینترنت، به محتویات تلفن همراه افراد در سراسر جهان نیز دسترسی دارند.
شرکت فرانسوی-آلمانی گمالتو که شرکت پیشروی جهان در امنیت دیجیتال است ضمن افشای این مساله گفت آژانس امنیت ملی آمریکا و مقر ارتباطات انگلیس به سامانه‌های این شرکت نفوذ کرده و کلیدهای قفل‌گشایی بخش‌های امنیتی میلیادرها گوشی همراه را ربوده‌اند.
گزارش این شنود جهانی در وب‌سایت اینترسپت (The Intercept) منتشر شده و برخی اسناد آن را ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق اداره امنیت ملی آمریکا فراهم کرده است.
این گزارش برای دولت‌های آمریکا و انگلیس دردسری تازه فراهم خواهد کرد.
این گزارش چند هفته بعد از آن منتشر می‌شود که یک دادگاه در انگلیس حکم داد مقر ارتباطات انگلیس که یک نهاد اطلاعاتی در این کشور است با دسترسی به اطلاعات میلیون‌ها شهروند انگلیسی قانون را زیر پا گذاشته است.
وب‌سایت اینترسپت گفت در این شنود، این دو اداره اطلاعاتی بخش زیادی از تماس‌ها و اطلاعات تلفن‌های همراه را در سراسر جهان بدون مجوز دولت‌های مربوطه، شرکت‌های تلفن همراه یا کاربران آن شنود کرده‌اند.
مسوولان این دو اداره به تماس‌های رویترز درباره این خبر پاسخ ندادند.
یک منبع امنیتی در اروپا به خبرگزاری رویترز گفت گروه‌های تروریستی از تلفن همراه استفاده فراوانی می‌کنند و همین مساله این گونه شنودها را توجیه می‌کند.
این منبع همچنین افزود شبکه‌های بی‌سیم در کشورهای ایران، افغانستان و یمن از نظر ارزش اطلاعاتی آن در صدر فهرست کشورهای شنود شده هستند.
وب‌سایت اینترسپت نیز این کشورها را به عنوان اهداف مقر ارتباطات انگلیس عنوان کرد.

4949

کد N736060

وبگردی