آفتاب

پایان روز نخست مذاکرات هسته‌ای معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا

پایان روز نخست مذاکرات هسته‌ای معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا

مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا که پیش از ظهر روز جمعه در ژنو آغاز شده بود، پس از پنج ساعت در روز نخست پایان یافت.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که یک ماه تا پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 وقت باقی است، هیأت‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا روز جمعه، اول اسفند یک بار دیگر طی ماه‌های گذشته با یکدیگر دیدار کردند.

سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی و وندی شرمن سرپرستی هیأت مذاکراتی ایران و آمریکا را برعهده دارند.

علاوه بر مذاکرات دو جانبه صبح معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا، عصر روز جمعه دیدار سه جانبه با حضور هلگا اشمید معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز برگزار شد. همچنین کارشناسان ایران و آمریکا نیز همزمان مذاکره کردند.

قرار است ضمن برگزاری مذاکرات دو و چندجانبه میان هیأت‌های مذاکره کننده ایران و اعضای گروه 1+5 روز یک‌شنبه نیز با حضور معاونان وزیران خارجه گروه 1+5 نشستی در سطح معاونان و برای بررسی آخرین تحولات برگزار شود.

به گزارش ایسنا، وزیران خارجه ایران و آمریکا نیز در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه در ژنو با یکدیگر گفت‌وگو می کنند.

این پنجمین مذاکرات دوجانبه محمدجواد ظریف و جان کری است که پس از مذاکرات وین در آذرماه در چارچوب رسیدن به توافق جامع برگزار می‌شود.

این دور از مذاکرات در حالی برگزار می شود که دو طرف تلاش دارند تا اختلاف‌های باقیمانده درباره دو موضوع اصلی یعنی چگونگی لغو کامل تحریم‌ها و مسایل پیرامون غنی‌سازی ایران را تا یک ماه آینده به طور کامل حل و فصل کنند.

سخنان مقام معظم رهبری در دهه فجر مبنی بر رسیدن به توافق در یک مرحله که در خود جزییات و کلیات را با هم داشته باشد، از سویی بر حساسیت این مذاکرات افزوده است و طرف‌ها باید تلاش کنند که تا یک ماه آینده، ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ به یک چارچوب قابل پذیرش از سوی دوطرف برای توافق همزمان سیاسی و جامع دست یابند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در هفته‌های گذشته با تهدید کنگره ‌آمریکا مبنی بر این‌که تا سوم فروردین ۱۳۹۴ ( 24 مارس) باید این مذاکرات به نتیجه برسد روبه‌رو شده است و به همین دلیل زمان و نبود اراده سیاسی از سوی آمریکا و گروه 1+5 مذاکرات را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف روز شنبه برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش راهی ژنو خواهد شد.

انتهای پیام

کد N736038

وبگردی