آفتاب

آغاز مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا/ ظریف فردا راهی ژنو می‌شود

آغاز مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا/ ظریف فردا راهی ژنو می‌شود

در حالی که یک ماه تا پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 وقت باقی است، هیأت‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا یک بار دیگر طی ماه‌های گذشته و در ادامه مذاکرات مونیخ در ژنو با یکدیگر دیدار کردند.

مذاکرات هیأت‌های ایران و آمریکا به سرپرستی سیدعباس عراقچی و وندی شرمن در ژنو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که یک ماه تا پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 وقت باقی است، هیأت‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا یک بار دیگر طی ماه‌های گذشته و در ادامه مذاکرات مونیخ در ژنو با یکدیگر دیدار کردند.

سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی به همراه کارشناسان ایران در روزهای جمعه و شنبه در ژنو با هیات مذاکراتی آمریکا گفت‌وگو می‌کنند.

قرار است ضمن برگزاری مذاکرات دو و چندجانبه میان هیأت‌های مذاکره کننده ایران و اعضای گروه 1+5 روز یک‌شنبه نیز با حضور معاونان وزیران خارجه گروه 1+5 نشستی در سطح معاونان و برای بررسی آخرین تحولات برگزار شود.

هم‌چنین قرار است وزیران خارجه ایران و آمریکا در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه در ژنو با یکدیگر گفت‌وگو کنند. این پنجمین مذاکرات دوجانبه محمدجواد ظریف و جان کری است که پس از مذاکرات وین در آذرماه در چارچوب رسیدن به توافق جامع برگزار می‌شود.

این دور از مذاکرات در ژنو در حالی از حساسیت برخوردار است که دو طرف تلاش دارند تا اختلاف‌های باقیمانده درباره دو موضوع اصلی یعنی چگونگی لغو کامل تحریم‌ها و غنی‌سازی ایران را به طور کامل از بین ببرند.

هم‌چنین این دور از مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در دهه فجر مبنی بر رسیدن به توافق در یک مرحله که در خود جزییات و کلیات را با هم داشته باشد مذاکرات را حساس‌تر کرده است و طرف‌ها باید تلاش کنند که تا یک ماه آینده به یک چارچوب قابل پذیرش از سوی دوطرف برای توافق سیاسی و توافق جامع دست یابند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم‌چنین در هفته‌های گذشته با تهدید کنگره ‌آمریکا مبنی بر این‌که تا 24 مارس باید این مذاکرات به نتیجه برسد روبه‌رو شده است و به همین دلیل زمان و نبود اراده سیاسی از سوی آمریکا و گروه 1+5 مذاکرات را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف روز شنبه برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش راهی ژنو خواهد شد.

انتهای پیام
کد N735700

وبگردی