آفتاب

محمود الزهار شروط تونی بلر در مورد بازسازی غزه را رد کرد

محمود الزهار شروط تونی بلر در مورد بازسازی غزه را رد کرد

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به شروط فرستاده ویژه کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه برای بازسازی نوار غزه گفت، این شروط دیدگاه رژیم صهیونیستی را تایید می‌کند و برای مساله فلسطین خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی فلسطین الیوم، "محمود الزهار"، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس ضمن رد شروط و پیام های ارائه شده از سوی "تونی بلر"، نخست‌وزیر پیشین انگلیس به غزه و نماینده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه به منظور بازسازی نوار غزه آنها را "خطرناک‌ و اجحاف" در حق تمامی فلسطینیان توصیف کرد.

الزهار اظهار داشت: تونی بلر، در سفر خود به غزه برای بازسازی و رفع محاصره غزه پنج شرط را مطرح کرد که این شروط عبارتند از: "برقراری صلح و آشتی"، "قبول برنامه‌های سیاسی فلسطینی" و "تشکیل کشور فلسطین طبق مرزها 1967"، "تاکید بر اینکه جنبش حماس، جنبشی فلسطینی برای تحقق اهداف فلسطینی‌هاست" و "طرفین فلسطینی و اسرائیلی بپذیرند که تشکیل دو کشور راه حل نهایی پایان درگیری‌هاست و این پیام را به مصر که حماس ارتباطی با سینای مصر ندارد، ارسال کند".

وی گفت بلر از طریق این پیام‌ها و شروط، دیدگاه رژیم صهیونیستی را به شکلی پلیدی دنبال می‌کند.

الزهار تصریح کرد: جنبش حماس و گروه‌های مقاومت از اصول خود در مقابل حل وفصل بحران‌های معیشتی نوار غزه چشم پوشی نمی‌کنند. شروط تونی بلر برای مساله فلسطین بسیار خطرناک و غیر قابل پذیرش است. هر طرف فلسطینی از جمله حماس در صورتی که پیام‌ها و شروط بلر را بپذیرد، دچار اشتباه و جنایت تاریخی بزرگی شده است.

وی در مورد شرط پذیرفتن تشکیل کشور در مرزهای 67 گفت: تونی بلر در این شرط دیدگاه صهیونیستی را دنبال می‌کند. ما کشور در مرزهای 67 را می‌پذیریم اما دشمن صهیونیستی و مالکیت آن را بر یک وجب از خاک فلسطین به رسمیت نخواهیم شناخت.

الزهار در مورد شرط آبادسازی غزه در مقابل پایان دادن به درگیری گفت، این شرط معامله ارزانی است که حماس آن را نخواهد پذیرفت وگزینه‌های دیگری را در این چارچوب دارد.

وی در مورد امکان بازبینی سیاسی و جامع جنبش حماس در سایه اوضاع و فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: روند بازنگری احتمالا در داخل جنبش صورت می‌پذیرد و بر ضد اصول و ارزش‌ها نخواهد بود.

وی تاکید کرد، حماس چهار اصل را داراست که تحت هیچ شرایطی تغییر نمی‌کند وآن "ارزش انسانی"، "خاک فلسطین"، "عقاید" و "مقدسات" است.

الزهار در مورد امکان این که جنبش حماس در پیامی جامعه جهانی را به واکنش علیه این شروط فراخواند، تاکید کرد: حماس پاسخی نخواهد داد و و نامه‌ای به غرب نخواهد فرستاد.

انتهای پیام

کد N735699

وبگردی