آفتاب

جن ساکی: تلاش می‌کنیم تا پایان ماه مارس به چارچوب سیاسی دست یابیم

جن ساکی: تلاش می‌کنیم تا پایان ماه مارس به چارچوب سیاسی دست یابیم

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از تلاش برای دست‌یافتن به یک چارچوب سیاسی بین ایران و 1+5 تا پایان ماه مارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه آمریکا،‌ جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور روز گذشته (پنجشنبه) در نشست روزانه خود با خبرنگاران با اشاره به سفر جان کری، وزیر امور خارجه این کشور به لندن و دیدار با همتای انگلیسی‌اش برای گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و جهانی و پس از آن سفر به ژنو برای دیدار و مذاکره با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دیدار دوجانبه ظریف و کری، گفت: ما همواره معتقدیم که دیدارهای دوجانبه و مستقیم در راستای دیدارهای گروه 1+5 با نفرات بیش‌تر برای پیشبرد فرآیند مذاکرات لازم است. هدف ما دستیابی به یک چارچوب سیاسی است و یک فرصت برای ادامه پیشبرد روند مذاکرات است.

ساکی در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، گفت: هنوز گزارش آژانس به صورت عمومی منتشر نشده است. همان‌گونه که می‌دانید ما پیش از این‌که این گزارش به صورت عمومی منتشر نشود نمی‌توانیم درباره آن نظر بدهیم. ما به تلاش‌های خود برای فراخواندن ایران به همکاری کامل با آژانس و بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقیمانده به خصوص مسائلی که نگرانی‌هایی را درباره انحرافات احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده است ادامه می‌دهیم.

او درباره اظهارات اخیر جاش ارنست درباره رژیم صهیونیستی و اظهارات نتانیاهو مبنی بر این‌که توافق با ایران برای رژیم صهیونیستی خطرناک است و دانستن جزییات مذاکرات از سوی بنیامین نتانیاهو، گفت: هنوز توافقی انجام نگرفته است و برای هر کسی دشوار است که درباره آن توافق بداند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: اطلاعات مذاکرات طبقه‌بندی شده است و آن دسته از اطلاعاتی که ما نمی‌خواهیم در عموم مورد بحث قرار گیرد نباید در میان عموم مطرح شود.

وی در برابر اصرار خبرنگاری مبنی بر این‌که نتانیاهو و دفتر وی از جزییات توافق با ایران اطلاع دارند، گفت: هنوز توافقی انجام نگرفته است. اگر توافقی می‌شد ما درباره آن صحبت می‌کردیم و اعلام می‌کردیم که چگونه و چرا این توافق از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند. ما فکر می‌کنیم مهم این است که به توافق خوبی میان ایران و گروه 1+5 دست یابیم. چنین توافقی نه تنها فضای ایمن‌تری برای ‌آمریکا بلکه برای اسراییل ایجاد خواهد کرد.

ساکی در پاسخ به سوالی درباره دیدار دوجانبه جان کری و محمدجواد ظریف، گفت: هیات آمریکایی به سرپرستی وندی شرمن در ژنو دیدار دوجانبه‌ای با مذاکره‌کنندگان ایرانی خواهند داشت. هم‌چنین هلگا اشمید نیز در این مذاکرات حضور دارد. هم‌چنین جان کری تاکنون زمان بسیاری را برای مذاکرات با محمدجواد ظریف سپری کرده است. آن‌ها در حال همکاری هستند و این دیدارها بخشی از روند مذاکرات هسته‌ای است. بسیاری از محورهای مذاکرات تکنیکی است. همان‌گونه که ما دیدارهای دوجانبه‌ای با ایران داریم با کشورهای دیگر اعضای گروه 1+5 دیدارهای دوجانبه داریم. هم‌چنین دیدارهای گروه 1+5 با تعداد بیش‌تر به عنوان بخشی از مذاکرات مهم هستند. در این دور از مذاکرات دوجانبه میان کری و ظریف مسائل دشواری مطرح است که ممکن است گفت‌وگوهای آن‌ها دشوار باشد. جان کری هم‌چنین به صورت آشکار اعلام کرده است که چه محدودیت‌هایی وجود دارد که نمی‌توان در مذاکرات پیش رفت.

وی درباره سخنرانی بنیامین نتانیاهو در سوم ماره مارس در کنگره درباره ایران نیز گفت: به طور آشکار هدف ما این است که بتوانیم به یک چارچوب سیاسی تا پایان ماه مارس دست یابیم و در این باره تلاش می‌کنیم.

هم‌چنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، گفت: رضائیان نباید از انتخاب وکیل‌اش منع شده باشد. ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که وی را آزاد کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ایران مبنی بر حضور قاسم سلیمانی و فعالیت‌هایش در منطقه کردستان عراق، گفت: من جزییاتی درباره این مسأله ندارم.

انتهای پیام

کد N735551

وبگردی