آفتاب

دولت مالی و شش گروه مسلح توافق‌نامه آتش‌بس امضا کردند

دولت مالی و شش گروه مسلح توافق‌نامه آتش‌بس امضا کردند

دولت مالی و شش گروه مسلح این کشور توافق‌نامه‌ای را به منظور پایان دادن به خشونت‌ها امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه الجزایر تاکید کرد که این توافق نامه شامل آتش بس با گروه‌های وابسته به القاعده نیست و هدف از آن ایجاد شرایطی است که به تسهیل مذاکرات و توافق صلح جهانی کمک کند.

این توافقنامه آتش بس با حضور وزیر خارجه الجزایر و همچنین رئیس هیات صلح بانی سازمان ملل در مالی و در پنجمین دور از مذاکرات که از روز دوشنبه در الجزایر آغاز شده بود، امضا شد.

براساس این توافقنامه دو طرف توافق کرده‌اند تا "به اقدامات خشونت آمیزی در تمامی اشکال پایان دهند و از هر گونه اقدام یا اظهارنظر تحریک‌آمیز خودداری کنند". هدف نهایی از این توافقنامه ایجاد صلح در شمال مالی است که به رغم مداخله بین‌آلمللی و حضور فرانسه همچنان دچار بی‌ثباتی است.

پیش نویس این توافقنامه که سال گذشته میلادی از سوی الجزایر ارائه شد، خواستار استقلال بیشتر برای مناطق شمالی مالی شده بود. همچنین در این توافقنامه آتش‌بس آمده است که دولت مالی و گروه‌های مسلح خود را متعهد به پیگیری مذاکرات با حسن نیت و روحیه‌ای سازنده می‌دانند تا به تنش‌های موجود در این کشور خاتمه دهند. این توافقنامه همچنین خواستار ادامه اجرای اقدامات اعتمادسازی از جمله آزادی زندانیان شده است.

انتهای پیام

کد N735181

وبگردی