آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

نجفی: تکرار اتهامات در گزارش آژانس بر اعتبار آن‌ نمی‌افزاید

نجفی: تکرار اتهامات در گزارش آژانس بر اعتبار آن‌ نمی‌افزاید

نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به اتهامات بی‌اساس آژانس و برخی کشورهای عضو در چارچوب ابعاد احتمالی نظامی تاکید کرد، تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران در گزارش آژانس چیزی بر اعتبار این اتهامات نمی افزاید.

رضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انتشار گزارش مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: انتشار گزارش آژانس نشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت نظارت این نهاد بین‌المللی تخصصی است. این گزارش با جزئیاتی شامل آخرین اطلاعات و تحولات درباره مکان‌ها، تعداد سانتریفیوژها، انواع آن‌ها، مقدار مواد هسته‌ای اعم از غنی شده و غنی‌نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده،‌ بازدیدهای مکرر و نمونه‌برداری‌ها است.

وی گفت: بیان جزئیات برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران اگرچه غیرلازم است و جنبش عدم تعهد نیز با انتشار جزئیات فنی فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران مخالفت کرده است اما این اطلاعات حاکی از شفافیت کامل برنامه هسته‌ای ایران است.

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: این گزارش یک بار دیگر تایید می‌کند که ایران به تمامی اقداماتی که به طور داوطلبانه براساس برنامه اقدام مشترک و مهلت تمدید آن پذیرفته شده عمل کرده است.

نجفی گفت: این گزارش در مقایسه با گزارش قبلی مطلب چندان جدیدی ندارد و شاید بتوان گفت که بیش از 90 درصد آن تکراری است و تنها اعداد و ارقامش تغییر کرده است.

این دیپلمات ایرانی درخصوص اتهامات بی‌اساس مبنی بر ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: تکرار این اتهامات بی اساس در گزارش جدید آژانس چیزی بر اعتبار آن‌ نمی‌افزاید.

نجفی همچنین درباره اجرای اقدامات عملی توافق شده میان ایران و آژانس گفت: ایران اکثر اقدامات توافق شده را کامل کرده و در مورد ناتمام‌ماندن دو اقدام عملی باقیمانده، به سهم خود برای پیشرفت کار پیشنهاد دسترسی مدیریت شده به منطقه مریوان را داده است و این بر عهده ایران نیست که توضیح بیشتر بدهد بلکه کشورهای ارائه کننده اطلاعات غلط به آژانس، باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست که ادعاهایی درباره منطقه مریوان و بازدید از این منطقه دارد و ایران در آخرین همکاری‌هایش با آژانس اعلام کرده که اجازه بازدید از این منطقه را می‌دهد اما با توجه به گستردگی این منطقه ایران اعلام کرده است آژانس محل موردنظر برای بازدید را اعلام کند تا ایران آن منطقه را به بازرسان نشان دهد اما تاکنون آژانس منطقه موردنظر را اعلام نکرده است.

نماینده دائم ایران در آژانس در ادامه تنها نکته جدید در گزارش یوکیا آمانو را ملاقات اخیر وی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دانست و گفت: براساس دیداری که میان این دو مقام صورت گرفت، قرار شده است تا تماس‌ها ادامه پیدا کند.

وی همچنین از سفر سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه به وین و دیدار با مدیرکل آژانس خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی سه شنبه هفته آینده پس از مذاکرات ژنو به وین می‌رود و با آمانو درباره آخرین تحولات و همکاری‌های میان ایران و آژانس و نیز همکاری‌های که قرار است در چارچوب توافق احتمالی جامع میان ایران و آژانس صورت گیرد گفت‌وگو می‌کند.

گزارش مدیرکل آژانس روز پنج‌شنبه، 30 بهمن در حالی منتشر شد که قرار است اوایل هفته آینده وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات جامع در ژنو با یکدیگر دیدار کنند.

همچنین قرار است معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به رایزنی خود ادامه دهند و پس از آن گفت‌وگوهایی در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 روز یکشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N735008

وبگردی