آفتاب
رییس سازمان جنگل‌های کشور خبرداد

واگذاری 40 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی به مردم

واگذاری 40 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی به مردم

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جلب مشارکت مردم و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی را یکی از سیاست‎های راهبردی این سازمان برشمرد و از واگذاری 40 هزار هکتار از این اراضی به مردم در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد، خداکرم جلالی امروز در آیین امضای تفاهم نامه مشترک استانداران مناطق رویش ایرانی - تورانی، خلیج فارس و عمانی با سازمان جنگل‏‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور که با میزبانی استانداری یزد در هتل صفائیه برگزار شد، با تاکید بر ایجاد هماهنگی، هم افزایی و توسعه همکاری همه جانبه جهت توقف روند تخریب منابع طبیعی، جلوگیری از بیابانی شدن و دستیابی به توسعه پایدار منابع طبیعی، به برخی مشکلات در این رابطه مانند مشکلات حوزه آبخیز دریاچه ارومیه و زاینده رود اشاره کرد.

وی با بیان این که رسیدن به توسعه پایدار به سه پایه انسان‎‎ها، اقتصاد و محیط زیست و منابع طبیعی نیاز دارد، توجه به شاخص‎‎های توسعه این سه مقوله را خواستار شد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ارتقا فرهنگ منابع طبیعی افزود: در موضوع حفاظت از منابع طبیعی به صورت پایدار، استفاده از داشته‎‎ها یک اصل عقلانی و درست است که باید در این رابطه نهایت دقت را داشته باشیم.

وی با اشاره به شاخص‎‎ها و نرم حفاظت از منابع طبیعی در کشور بیان کرد: در کشور به ازای حفاظت از 65 هزار مترمربع از منابع طبیعی یک مامور به کار گرفته می‎‎شود که این رقم در مورد جنگل‎‎ها 13 هزار مترمربع برای یک نفر و برای مناطق بیابانی 350 هزار هکتار است.

به گفته جلالی این نرم را در روسیه که از میلیون‌ها هکتار جنگل برخودارست به ازای هر دو هزار هکتار یک نفر مامور حفاظت، در ترکیه سه هزار هکتار و در کشورهای اروپایی نیز کمتر از دو هزار هکتار برای هر یک نفر است.

وی با تاکید بر جلب مشارکت مردم و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی به عنوان یکی از سیاست‎های راهبردی سازمان جنگل‎‎ها، تصریح کرد: مشارکت مردم از موضوعات مهم و اساسی مورد توجه سازمان است.

وی با اشاره به سالانه 15 هزار هکتار جنگل کاری در کشور بر واگذاری آنها به مردم تاکید کرد و گفت: امسال 40 هزار هکتار از این منابع طبیعی به مردم واگذار می‎‎شود ولی با توجه به این که به میوه رسیدن گونه‎‎های جنگلی طول می‎‎کشد، بحث گیاهان دارویی را مدنظر داریم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر پیشگیری از تخریب سرزمین و بیابان زدایی، اظهار کرد: آبخیزداری در واقع حفاظت از خاک، آب و پوشش گیاهی است لذا مجموعه عملیات‎‎هایی را در بحث آبخیزداری و آبخوان‎‎داری در دستور کار داریم و خوشبختانه علی رغم محدودیت‎‎های دولت، میزان اعتبارات این بخش دو برابر شده است.

وی در این رابطه به تهدیداتی مانند افزایش عمق چاه‎‎ها، شور و قلیایی شدن آبهای زیرزمینی و فرونشست زمین در اثر تخریب آبخوانها اشاره کرد.

جلالی در ادامه به برنامه‎‎های راهبردی سازمان جنگل‎‎ها در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ارتقای فرهنگ منابع طبیعی به میزان 30 درصد جمعیت کشور، افزایش ضریب حفاظت به میزان 30 درصد و عملیات آبخیزداری و آبخوان داری به میزان 14 میلیون هکتار و اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی به میزان 2.5 میلیون هکتار از جمله این برنامه‎‎های راهبردی است.

وی همچنین در این خصوص به احیای جنگل‎‎های زاگرسی در سطح 1.2 میلیون هکتار، اجرای طرح‎‎های مرتعداری کاری به میزان 10 میلیون هکتار، اجرای طرح مقابله با پدیده بیابانی شدن به وسعت سه میلیون هکتار و اجرای طرح‏‏های تولید گیاهان دارویی در سطح 500 هزار هکتار اشاره کرد.

جلالی همچنین از اجرای موفقیت آمیز طرح ترسیب کرین و بسط آن در 20 استان کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید محمد میرمحمدی، استاندار یزد نیز در این نشست با اشاره به کاهش هفت میلیون هکتاری جنگل‌های کشور در پنج دهه اخیر، افزود: همچنین مراتع کشور در این مدت از 90 میلیون هکتار به 84 میلیون هکتار کاهش یافته یعنی شش میلیون کاهش یافته است و لذا با این روند تز دست دادن پوشش‌های گیاهی، احساس مسئولیت بیشتری برای حفظ و احیای این منابع باید داشت و با جدیت بشتری کار را دنبال کرد.

گفتنی است؛ در این نشست که با حضور استانداران استان‏‏های البرز، تهران، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، قزوین، کرمان، هرمزگان و یزد و مدیران ستادی سازمان و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‎‎های مذکور برگزار شد، پس از بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع جلسه، تفاهم نامه همکاری مشترک استانداران با سازمان منابع طبیعی به امضاء رسید.

انتهای پیام

کد N734705

وبگردی