آفتاب
نوبخت در همایش‌ حزب اعتدال و توسعه:

مذاکرات هسته‌ای برای این است که حقوق‌مان را از طریق منطق پیگیری کنیم

مذاکرات هسته‌ای برای این است که حقوق‌مان را از طریق منطق پیگیری کنیم

مردم دولت‌های مختلف را آزمون کردند و ناظر کار آنها بودند و به آنها فرصت دادند که ببینند چه کار می‌کنند. الان با صراحت و صمیمت بگویم همه دولت‌هایی که تاکنون آمده‌اند، فرزندان این ملت بوده‌اند اما نوع نگرش‌ها و مدیریت‌ها و رویکردهایشان متفاوت بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه موانع سترگ در فراروی ملت ایران قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه دولت اعتدالی این موانع بزرگ را از گذشته به ارث برده است، باید به نوعی با برنامه‌ریزی نسبت به راهگشایی این مشکلات اقدام کند. همان چیزی که شما به مردم وعده دادید و مردم نیز امروز منتظر عمل به این وعده‌ها هستند. بنابراین ما موظف هستیم این گره‌ها را بگشاییم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در همایش حزب اعتدال و توسعه که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، افزود: این پیروزی شما و این تفکر اعتدالی که تعین آن در شخصیت ممتاز آقای روحانی در عرصه انتخابات معرفی شد و موفقیت ایشان و اعتماد مردم به این گفتمان اعتدال کار ما را بسیار سنگین می‌کند.


نوبخت اظهار کرد: از باب فضیلت ریا هم که شده باید بگویم که روز گذشته بعد از نماز که به سر کار می‌رفتم تا پای سخن وزرای محترم بنشینم و به جمع‌بندی وزارتخانه‌ها به دلیل پایان سال برسیم، از آنجایی که منابع نفتی به شدت تقلیل پیدا کرده است، به این فکر می‌کردم چگونه می‌توانیم توازن منابع و مصارف را برقرار کنم تا کارکنان شریف دولت به وقت، حقوق‌شان را دریافت کنند. همان گونه که تا امروز پیش رفته ایم؛ یارانه‌هایی که باید راس بیست و یکم به حساب‌ها واریز کنیم و طرح‌های عمرانی که برای توسعه کشور تخصیص‌هایش داده شود، احساس می‌کردم همه سلول‌های وجودم خواب هستند.


وی ادامه داد: شب هم دیر به منزل رفته بودم فکر می‌کنم سه ساعت به استراحت پرداختم و دوباره صبح زود از خانه برای جلسه تیم اقتصادی دولت نزد رئیس جمهور رفتم؛ نه من بلکه همه اعضای دولت هر هفته روزهای یکشنبه و پنجشنبه مثل امروز از ساعت 8 صبح با تیم اقتصادی یک به یک مسائل اقتصادی مردم را مرور می‌کنیم تا معضلات حل شود. ممکن است مردم با تعجیل انتظار داشته باشند که آثار این برنامه‌ها را ببینند که حق آنها نیز هست اما آنقدر مسائل و مشکلات زیادی پیش پای ما وجود دارد است که شاید هیچ فردی نمی‌تواند آن را محصول تصمیمات این دولت قرار دهد. ما باید این مشکلات را از پیش پای مردم برداریم به هر تقدیر این یک آزمایش است که گروه به گروه می‌آیند و عملکرد خود را عرضه می‌کنند تا مردم داوری کنند.


وی با اشاره به اینکه در 36 سالی که از انقلاب گذشته است تفکرات مختلفی روی کار  آمده‌اند، گفت: مردم دولت‌های مختلف را آزمون کردند و ناظر کار آنها بودند و به آنها فرصت دادند که ببینند چه کار می‌کنند. الان با صراحت و صمیمت بگویم همه دولت‌هایی که تاکنون آمده‌اند، فرزندان این ملت بوده‌اند اما نوع نگرش‌ها و مدیریت‌ها و رویکردهایشان متفاوت بود. اما به رغم این تنوع و تفاوت همه‌مان در یک اصل مشترک بودیم؛ اینکه نظام را تقویت کنیم و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم.


نوبخت اظهار کرد: هر یک از دولت‌ها در یک مرحله‌ای با معضلاتی مواجه بودند، حالا شاید سهم دولت اعتدال این بود که وقتی وارد کار شد که دوران طلایی درآمدهای سالانه بیش از 100 میلیارد دلار به پایان رسیده است و امروز در بودجه 94 باید با عدد 72 دلار برای هر بشکه نفت که ما قبل از ارائه بودجه به مجلس در نظر گرفتیم، کشور را اداره کنیم.


وی افزود: این در حالی است که در حال حاضر قیمت نفت در بازارهای جهانی نزدیک به 52 دلار است. 24 میلیارد دلار کل منابعی است که اگر 72 دلار پیش‌بینی ما تحقق پیدا کند در اختیار داریم. بنابراین ما باید با حدود 17 یا 16 میلیارد دلار کشور را اداره کنیم. به جای آن درآمدهای هنگفت، امروز حلقه تنگ محاصره دور ملت ایران کشیده شده است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: اقدام روحانی در این شرایط این بود که توقفی بدهد تا مصوبه‌ای که سنای امریکا برای اجماع در خصوص تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها داشت، محدود شود. پروژه‌ای که آنها آماده کرده‌اند و به زعم‌شان در حال حاضر نیز روی میز آنها قرار دارد پروزه نفت در برابر غذاست که آقای روحانی این پروژه را متوقف کرد تا از حقوق ملت ایران با زبان دیپلماسی، حقوق و قانون صحبت کند و این مذاکرات هسته‌ای که در حال حاضر در حال انجام است برای این است که بتوانیم حقوق‌مان را از طریق منطق پیگیری کنیم.


محمدباقر نوبخت اظهار کرد: دولت اعتدال به دنبال آن است تا حقوق ملت را بر اساس منطق استیفا کند. هر چند این حلقه تنگ و تنگ‌تر و درآمدها محدود‌تر شود، دولت به کار خود ادامه می‌دهد. مردم ما منتظرند زیرا در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تاکنون نبوده زیرا هیچ‌گاه کشور تورم 40 و خرده ای درصد را نداشته است اما این دولت تورم 40 و چند درصدی را تحویل گرفت.


وی افزود: چشمان مردم به توسعه و رشد است. رشد توسعه سالانه به ویژه طی دو سال گذشته منفی بوده است اما مردم حالا از این دولت انتظار دارند که رشد و توسعه اقتصادی را به وجود بیاورند. البته ملت ما صبور و فهیم است و نظاره‌گر فعالیت‌های دولت است؛ زیرا از همان روز نخست برنامه‌های خود را آغاز کردیم. همه دوستان و همکاران من در هیات وزیران افراد تازه‌کار نیستند، همه در کارشان باتجربه و باهنر هستند و با برنامه و با علم به کار می‌پردازند.

کد N734651

وبگردی