آفتاب
انتظاری:

مشکلات را باید به سمت دانشگاه برد و برای آن استراتژی داشت

مشکلات را باید به سمت دانشگاه برد و برای آن استراتژی داشت

اردشیر انتظاری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای کاروان "سرزمین برادری" گفت: مشکلات را باید به سمت دانشگاه برد و برای آن استراتژی داشت.

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی اتحادیه بین المللی امت واحده، دکتر صلاح الدین کریمی، نویسنده کتاب "تروریسم و دفاع مشروع" و از فعالان سیاسی این استان در این نشست گفت: اقلیت و اکثریت و استفاده از چنین واژگانی مردم را در موضع دفاعی قرار می‌دهد تا خودشان را اثبات کنند. از 200 کشور جهان حدود 180 کشور از نظر قومی ناهمگون هستند. از سال 2000 اکثر جنگ‌هایی که می‌بینیم جنگ‌های قومیتی هستند و این تهدیدی علیه بشریت و اخلاقیات است.

تعصبات مذهبی منشا منازعات منطقه‌ای شده است

وی افزود: در اسلام دین اصالت دارد نه مذهب؛ در قرآن کریم هم که واژگان امت آمده یعنی کسانی که دین اسلام را قبول دارند و نباید به این بحث اقلیت و اکثریت ضریب داد. این مساله منشأ منازعات قومی در سایر کشورهای اسلامی هم شده که علتش بخاطر دوری از آموزه‌های دینی است. باید شناخت متقابل از یکدیگر داشت نه اینکه بر اساس تصورات خودساخته عمل کرد.

این فعال سیاسی تأکید کرد: امروز تا اسم کردستان به زبان می‌آید تصور خاصی به ذهن می‌آورد که صحیح نیست. باید برای برابری فرصت‌ها و پذیرش تنوع‌ فرهنگی برنامه ریزی داشت. استان کردستان از منظر ما اقلیت محسوب نمی‌شود.

باید چرخه فقر در استان شکسته شود

دکتر کریمی ضمن گلایه از سرعت پایین پیشرفت‌های اقتصادی استان افزود: تولید ثروت در استان کردستان نداریم. سالهای سال است که می‌گوییم که چرخه فقر را در این استان بشکنید. تولید ناخالص پایین است با اینکه منابع داریم اما برنامه ریزی درستی نکرده‌اند. کردستان سرزمین فرصت‌هاست. ای کاش حداقل یک کارخانه داروسازی گیاهی می‌زدند یا مثلا در مورد ترانزیت با این امکان بالقوه استان، می‌شود اقدامات جدی انجام داد. 

حرف رهبری انقلاب سرلوحه همه باشد

وی با یادآوری سفر رهبر معظم انقلاب به این استان، بیان کرد: ایشان به این استان سفری پر خیر و برکت داشتند اما خیلی‌ها جوانب این سفر و صحبت‌هایشان را ندیدند. شما ببینید رهبر معظم انقلاب و همان کسی که نماینده مسلمین و حرفش حجت است آمدند کردستان و تأکید دارند بر دو اصل ایرانی بودن و مسلمان بودن اما دولتهای ما به امر ایشان توجه نمی‌کنند و بخاطر همین مساله نیز در مورد سمت ها و مسئولیت ها در استان تبعیض هایی وجود دارد. حکم ایشان اگر اجرا شود اوضاع مردم به مراتب بهتر می شود.

کریمی درباره کاروان "سرزمین برادری" نیز گفت: این حرکت کار بسیار خوبی است چرا که این مراوات آن پیش فرضها نسبت به کردستان را ازبین می‌برد. امیدوارم بجای اقلیت قومی و مذهبی به دنبال امت واحده باشیم و حکم رهبر معظم انقلاب سرلوحه کار دولت و مجلس هم باشد.

علی رغم وجود نواقص مختلف در کشور پیشرفت کرده‌ایم

دکتر اردشیر انتظاری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای کاروان "سرزمین برادری" در این گردهمایی عنوان کرد: ما نماینده دولت نیستیم و به عنوان تشکیلات مردم نهاد به اینجا آمده ایم. دنبال انتظار از دولت هم نیستیم باید تشکیلاتی مردمی و بیرونی باشد تا نسبت به مشکلات اقدام کند مثل همین کاروان "سرزمین برادری". دانشگاه‌ها هم می‌توانند سهم جدی داشته باشند و به این مسائل ورود کنند. البته ما علی رغم وجود نواقص مختلف در کشور پیشرفت کرده‌ایم.

مساله خود و دیگری مختص کردستان نیست

این جامعه شناس در ادامه گفته‌های خود تأکید داشت: مسئله اقلیت بودن باعث رنجش شده و البته ما هم از آن می‌رنجیم. اما این موضوع مختص کردستان نیست و در جامعه خودمان نیز این مفهوم "خود" و "دیگری" وجود دارد. ما با دانشجویان کرد بسیاری در دانشگاه سر و کار داریم و تصویر روشنی از فضای ترسیم شده داریم.

وی با اشاره به مثالی افزود: مگر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه از لحاظ تجهیزات عقب مانده نیست؟ البته برعکس اساتید و دانشجوهایش. خب ما هم این مسئله "خود" و "دیگری" را در همه عرصه‌ها داریم. مثلا کرمانشاه بیشترین آثار تاریخی را دارد اما کمترین زیرساخت برای جذب توریست در آن دیده می‌شود. پس این وضعیت تنها مختص کردستان نیست. باید دید در جهت رفع این مشکلات چکار می‌توان کرد.

انتظاری توضیح داد: این مفهوم خود و دیگری مفهوم دو طرفه است که باید با آن مقابله کرد. یکی از اقدامات بسیار مهم برقراری شایسته‌سالاری در جامعه است و نظامی شایسته‌سالار اگر برقرار باشد بسیاری از مشکلات ناشی از بی‌عدالتی و نابرابری برطرف می‌شود.

باید مشکلات را به سمت دانشگاه برد و برایش راهبرد و استراتژی داشت

این استاد دانشگاه بیان داشت: بخشی از مشکلات هم بخاطر شرایط فرهنگی بوجود آمده؛ نخبگان کردستان موانع شکلگیری تجارت و اقتصاد نهادینه شده را بیابند که قابل مطالعه هم هست. نخبگان جامعه باید دست به دست یکدیگر بدهند و رساله‌های تحقیقی را به سمت این ببرند. با سخنرانی کردن که نمی‌شود مشکلات را حل کرد. باید مشکلات را به سمت دانشگاه برد و برایش راهبر و استراتژی داشت.

به گفته دکتر انتظاری؛ بسیاری از مشکلات ما بخاطر انفعال دربرابر مدرنیته بوده است. اتفاقا روحانیت مقاومت نکرده در برابر تکنولوژی بلکه منفعل بوده مثلا به نظرم تکنولوژی همچون بلندگو، مسجد را غیردموکراتیک کرده است. بورکراسی غربی هم برای جامعه ما مشکل ساز شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان تأکید داشت: باید تجدد نوین خودمان و توسعه نوین خودمان را براساس باورهای ایرانی و ظرفیتهای بومی بنا کنیم. ظرفیت‌ها را بشناسید مثل همین کردستان که موج می‌زند از آداب و سنن تا شرایط اقلیمی. در دیگر استانها نیز همینگونه است و بسیاری از این فضاها وجود دارد اما از آن بهره‌برداری نکرده‌ایم. باید برای این مبنا الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی را بنا کنیم. 

 

در این دیدار همچنین مهندس جهان افروزی و دکتر هاشمی از نخبگان استان نیز به طرح دیدگاه های خود در زمینه آسیب های حس اقلیت بودن در کردستان، ضرورت پذیرش نگاه میان فرهنگی بین نخبگان و مسئولین، ضرورت برنامه ریزی جدی برای توسعه استان، نارضایتی از برخی ناکارآمدی های مدیریتی و... پرداختند.

کد N734625

وبگردی