آفتاب
رحمانی‌فضلی در پاسخ به ایلنا خبر داد:

تشکیل کارگروه مشترک تقویت همکاری‌های مرزی بین ایران و تاجیکستان

تشکیل کارگروه مشترک تقویت همکاری‌های مرزی بین ایران و تاجیکستان

مساله همکاری مرزی مساله‌ای سودمند و مهم است که می‌تواند کشورها را در مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر یاری دهد.

وزیر کشور تاجیکستان در حاشیه دیدار با وزیر کشور جمهوری اسلامی تصریح کرد: امروز با وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران دیدار دوستانه‌ای انجام شد که این دیدار با توجه به سفر پیشین آقای رحمانی‌فضلی به تاجیکستان و امضای یادداشت تفاهم‌نامه مشترک میان دو کشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرلشکر رمضان رحیم‌زاده وزیر کشور جمهوری تاجیکستان در مورد موضوع تفاهم‌نامه مشترک میان ایران و تاجیکستان افزود: امروزه مساله مهمی که دنیا را به چالش کشیده است، تندروی‌های تروریستی و افراطی‌گری است که نه تنها ایران و تاجیکستان بلکه تمامی دنیا و منطقه را با مشکل مواجه کرده است و در تفاهم‌نامه رسیدگی به چنین موضوعاتی قید شده و جای امیدواری دارد در آینده باز هم چنین مسائلی مورد بررسی دو طرف قرار گیرد.

وی در ادامه تشریح جلسه مشترک خود با رحمانی‌فضلی و تفاهم‌نامه منعقد شده در این راستا افزود: به واسطه تجربه کاری که کشور ایران در بحث مبارزه با قاچاق موادمخدر که منشا آن از افغانستان است دارد، تاجیکستان مصمم است از این ظرفیت برای مبارزه با افراطی‌گری که یکی از منشاهای اصلی قاچاق موادمخدر است، استفاده کند.

وی با تاکید بر نقش مهم نامه یاد شده در همکاری‌های مرزی میان ایران و تاجیکستان افزود: جای امیدواری دارد در آینده نیز همکاری ما در زمینه امنیت منطقه و دو کشور ادامه یابد.

این مقام مسئول کشور تاجیکستان افزود: یادداشت همکاری میان ایران و تاجیکستان مرحله جدید تاریخی در میان دو کشور است و ما در این زمینه متعهد به انجام وظایف و تعهدات تاریخی خود خواهیم بود.

در ادامه این نشست رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سوال که ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر چه همکاری‌های مشترکی خواهد داشت افزود: ما همکاری‌های منطقه‌ای زیادی در این زمینه داریم. همانطور که سه روز قبل در ایران نشستی با حضور نمایندگان 11 کشور منطقه و معاون دبیر کل سازمان ملل که مدیرکل مبارزه با مواد مخدر نیز هست، برگزار شد. همچنین در سال گذشته در حاشیه اجلاس وین ما موضوع مواد مخدر را مطرح کردیم.

وی افزود: به هر حال ما با برگزاری نشست‌های مشترک دوجانبه و چند جانبه به بررسی معضل قاچاق مواد مخدر از افغانستان می‌پردازیم و امیدواریم این مساله به شکلی اصولی حل شود.

وزیر کشور افزود: اگر در سازمان ملل و اروپا و برخی کشورهای منطقه اراده جدی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان وجود داشته باشد، ایران می‌تواند با ارائه پیشنهاد معیشت جایگزین در افغاستان با تغییر کشت خشخاش این موضوع را حل کند.

همچنین وزیر کشور تاجیکستان در پاسخ به این سوال افزود: ما با کشور افغانستان تفاهم‌نامه‌های مشترکی را به صورت دو جانبه در بحث مبارزه با مواد مخدر به امضا رسانده‌ایم که از جمله این تفاهم‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه مشترک سال 2014 در این زمینه بود که پیرو آن نماینده‌های هر دو طرف برای مبارزه با مواد مخدر رسما فعالیت خود را آغاز کردند.

در ادامه رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در این باره که وزارت کشور امروز چه تمهیدات مرزی در حوزه قاچاق مواد مخدر انجام داده است، گفت: یکی از حوزه‌هایی که مورد توافق جدی وزارت کشور جمهوری اسلامی است، تاکید بر بحث امنیت مرزی است و در این زمینه ما تقویت همکاری‌های مرزی را در دستور کار خود با کشورهای همسایه قرار داده‌ایم که در همین راستا به طور مثال کارگروه مشترکی با کشور تاجیکستان در سطح معاونین تشکیل شده و هر دو طرف نمایندگان خود را به این کارگروه معرفی کرده‌اند.

وزیر کشور تاجیکستان در پاسخ به این سوال افزود: مساله همکاری مرزی مساله‌ای سودمند و مهم است که می‌تواند کشورها را در مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر یاری دهد.

 

کد N734378

وبگردی