آفتاب
مروری بر اخبار حوزه تعاون و اشتغال در هفته گذشته

از نحوه تعیین دستمزد سال آینده تا افزایش پایه سنواتی کارگران

از نحوه تعیین دستمزد سال آینده تا افزایش پایه سنواتی کارگران

در هفته‌ای که گذشت حوزه کار با خبرهای اندک اما تاثیرگذاری همراه بود که از جمله آنها می توان به نحوه تعیین دستمزد سال آینده کارگران و افزایش پایه سنواتی آنها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هفته‌ای که گذشت حاوی خبرهای مهمی برای کارگران بود؛ علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - از تعیین رقم دستمزد سال 94 کارگران بر مبنای نظام چانه زنی و تصمیم سه جانبه خبر داد و گفت: بنای ما بر مبنای قانون و تصمیم سه جانبه است و با تفاهم بین کارگر و کارفرما و دولت مزد سال آینده کارگران را تعیین خواهیم کرد.

از نگاه وی سبد هزینه خانوارها و سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا موثر است از این رو در بحث تعیین دستمزد باید همه معادلات را دید.

به گفته ربیعی دستمزد کارگران طی سالهای متمادی دچار عقب ماندگی بوده اما دولت در تلاش است با مهار تورم و کنترل آن، قدرت خرید کارگران را بالا ببرد.

احیای صندوق مسکن کارگران خبر دیگری بود که وزیرکار این هفته اعلام کرد.

وی با اشاره به فعال کردن اتحادیه‌های تعاونی مسکن کارگران در این خصوص گفت: امسال برای تامین مسکن بازنشستگان کارگری اعتبار لازم تخصیص یافته است و با توجه به افزایش وام مسکن در شورای پول و اعتبار، وزارت کار تلاش می کند تا با استفاده از منابع بانکهای داخلی و آورده بازنشستگان کارگری امکان صاحبخانه شدن را برای آنها فراهم کند.

موضوع افزایش پایه سنواتی کارگران ازدیگر اخبار در صدر این هفته بود.

هرچند جلسه این هفته شورای عالی کار به دلیل اختلاف بین گروه کارفرمایی و کارگری به امضای صورتجلسه از سوی نماینده دولت و گروه کارگری منجر نشد اما دست کم پایه سنواتی همه کارگران قراردادی و استخدامی و حتی کارگران دارای یکسال سابقه کار را افزایش داد.

بر این اساس پایه سنواتی از 500 تومان در روز به 1000 تومان افزایش یافت و به این ترتیب ماهیانه 15 هزار تومان به پایه سنواتی کلیه کارگران افزوده شد.

همچنین تصمیم گیری درباره افزایش بن خواربار کارگران و بررسی معیشت خانوارهای کارگری به جلسه آینده شورای عالی کار و با حضور وزیران کار، اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت موکول شد.

این هفته همچنین با رای دیوان عدالت اداری، ممنوعیت بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت لغو شد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شورای عالی اداری را که بر اساس آن صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت ممنوع و در موارد استثنا به تایید رییس‌جمهوری منوط شده بود ابطال کرد.

بر اساس مصوبه هیات عمومی دیوان عدالت اداری، بازنشستگی پیش از موعد کلیه مشمولان قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب سال ۱۳۸۶ و قانون تمدید آن در دستگاه‌های اجرایی دولت با موافقت بالاترین مقام اجرایی دستگاه یا مقام مجاز موضوع مواد ۵۲ و ۵۳ قانون محاسبات عمومی کشور، بدون سنوات ارفاقی مجاز اعلام شده است.

برگزاری چهارمین کنفرانس ملی کارآفرینی از دیگر اخبار هفته جاری بود.

این کنفرانس که به منظور ترویج فرهنگ کارآفرینی در سطح دانشگاهی و با تلاش جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد به بحث و بررسی درباره تئوریهای کارآفرینی و بهره گیری از نظرات و تجربیات اندیشمندان و پژوهشگران مدیریت کسب و کار پرداخته شد.

برگزاری مسابقه ایده‌های کسب و کار و شناسایی فرصتهای کارآفرینانه از دیگر اهداف برگزاری این کنفراس ملی بود.

انتهای پیام
کد N734194

وبگردی