آفتاب

بیانیه مشترک ایران و عراق در پایان سفر جهانگیری به عراق

بیانیه مشترک ایران و عراق در پایان سفر جهانگیری به عراق

در پایان سفر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق بیانیه مشترکی صادر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

در راستای تعمیق، تحکیم مناسبات مودت آمیز و توسعه روابط دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، آقای اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی عالی رتبه به دعوت رسمی آقای حیدر العبادی نخست وزیر جمهوری عراق و به منظور برگزاری سومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک دو کشور از تاریخ 27 لغایت 1393/11/29 هجری شمسی مطابق با 16 لغایت 2015/02/18 میلادی از کشور عراق دیدار کرد.

جهانگیری در این سفر، با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، وزیر خارجه و برخی مقامات عالیرتبه جمهوری عراق در فضائی گرم و صمیمانه دیدار و گفتگو داشت و به زیارت عتبات مقدسه و نیز دیدار با مراجع عظام در نجف اشرف نائل شد. در این دیدارها، ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین با نگاه مشترک به تحولات سیاسی و امنیتی جاری در منطقه، ضرورت استمرار رایزنی های دو جانبه و چندجانبه برای عبور از چالش های امنیتی، تقویت مناسبات منطقه ای و نیز گسترش روابط و همکاری های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری فیمابین را مورد تاکید قرار دادند و با توصیف خطر تروریسم به عنوان مهم ترین چالش پیش روی منطقه و جهان، ضمن تقبیح به کارگیری ابزاری تروریست ها به منظور دستیابی به اهداف سیاسی و مخالفت با رویکردهای دوگانه برخی طرف ها در خصوص پدیده تروریسم بر ضرورت همکاری مسئولانه همه طرف های منطقه ای و بین المللی در مقابله با این پدیده شوم تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر لزوم تلاش مشترک و جلب مشارکت موثر و مثبت سایر کشورهای منطقه به منظور یافتن راه حل های سیاسی، مسالمت آمیز و ملی برای بحران های منطقه ای به دور از مداخله در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت همه جانبه خود را از دولت و ملت عراق در مقابله با تروریسم مورد تاکید قرار داد و طرف عراقی در این رابطه از کمک های صادقانه و به موقع جمهوری اسلامی ایران به عراق در مقابله با تروریست ها تقدیر و تشکر کرد.

دو طرف طی برگزاری سومین کمیسیون مشترک عالی دو کشور، با بررسی ابعاد راهبردی مناسبات دو جانبه، بر اراده جدی خویش مبنی بر ارتقای روابط فیمابین بر اساس منافع مشترک تاکید کرده و در این راستا اسناد متعددی در زمینه های مختلف به امضاء طرفین رسید.

در استمرار تلاش های مشترک به منظور ارتقاء بیش از پیش همکاری های فیمابین، طرفین توافق کردند چهارمین کمیسیون عالی مشترک دو کشور را در تاریخی مناسب که از طریق مجاری دیپلماتیک دو کشور هماهنگ خواهد شد، در تهران برگزار کنند.

انتهای پیام

کد N734056

وبگردی