آفتاب

افزایش همکاری دفاعی سوئد و فنلاند در پاسخ به فعالیت‌های نظامی روسیه

افزایش همکاری دفاعی سوئد و فنلاند در پاسخ به فعالیت‌های نظامی روسیه

سوئد و فنلاند قصد دارند در پاسخ به افزایش تنش‌ها میان کشورهای حوزه بالتیک و روسیه همکاری‌های خود در حوزه دفاعی را افزایش داده و یک نیروی ضربت دریایی مشترک ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هر دو کشور سوئد و فنلاند از بابت افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در دریای بالتیک و اقدامات مسکو در اوکراین نگران هستند. هر دو کشور سوئد و فنلاند عضو ناتو نیستند.

پیتر هولتکویست، وزیر دفاع سوئد، در این باره گفت: همکاری‌های دفاعی نزدیک میان سوئد و فنلاند باعث می‌شود هر کس که قصد حمله به ما را داشته در تصمیمش تجدید نظر کند.

یک روزنامه سوئدی به نقل از وی نوشت: اگر ما از منابع مشترک خود استفاده کرده و به شیوه‌ای هماهنگ عمل کنیم پیامی مشترک را به جهان داده‌ایم. او این مساله را که چنین همکاری باعث خشم روسیه خواهد شد کم اهمیت دانست.

وی افزود: در این صورت این مشکل روسیه است. ما یک دستور کار کاملا دفاعی داریم. ما نمی‌توانیم بر اساس آنچه که کشورهای دیگر احساس یا فکر می‌کنند عمل کنیم.

اگر چه فنلاند و سوئد رسما از کمک به یکدیگر در زمان جنگ تعهد نداده‌اند اما هولتکویست گفت: دفاع مشترک در صورت یک چنین سناریویی یکی از گزینه‌های مطرح است.

دو کشور در گزارشی مشترک پیشنهاد داده‌اند یک نیروی ضربت دریایی مشترک تشکیل دهند که تا سال 2023 عملیاتی شود. از جمله دیگر طرح‌های مشترک دو کشور دسترسی به پایگاه‌های دریایی کشور مقابل و رزمایش‌های مشترک شکار زیردریایی است.

انتهای پیام

کد N734005

وبگردی