آفتاب

مراسم «ظهر دلنشین استاد حسن بیگلری» برگزار شد

مراسم «ظهر دلنشین استاد حسن بیگلری» برگزار شد

مراسم "ظهر دلنشین استاد حسن بیگلری" با حضور استادان بزرگ قرآنی کشور از جمله احمد و محمد خواجوی، حسن رنجبر و بهرامی که از شاگردان استاد بیگلری بوده‌اند، به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

مراسم "ظهر دلنشین استاد حسن بیگلری" با حضور استادان بزرگ قرآنی کشور از جمله احمد و محمد خواجوی، حسن رنجبر و بهرامی که از شاگردان استاد بیگلری بوده‌اند، به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد خواجوی یکی از اساتید قرآنی در ابتدای مراسم بزرگداشت استاد حسن بیگلری با اشاره به شخصیت و ویژگی این استاد بزرگ قرآن اظهار کرد: استاد بیگلری یکی از کسانی بود که قرائت را به صورت علمی در قرآن آغاز کرد و به نظرم نمی‌آید قبل از این بزرگوار اساسا کسی در زمینه قرائت به صورت عملی کار کرده باشد.

وی تصریح کرد: استاد معنی واقعی السابقون السابقون است، چراکه در آن زمان یک سبک جدید و بیان جدید را مطرح کرد. در همان زمان هم خیلی از متدینین قرآنی به این سبک خرده گرفتند ولی ایشان برای رسیدن به این سبک قرآنی مرارت‌های زیادی را کشیدند و هزینه‌های زیادی را پرداختند.

در ادامه استاد رنجبر یکی دیگر از اساتید قرآنی با اشاره به شخصیت و ویژگی استاد بیگلری گفت: این استاد مرد مومن و شریفی بود و یکی از کارمندان شهربانی آن زمان بود که وقتی می‌خواست قرآن تلاوت کند لباسش را در می‌آورد و عبایی معمولی به تن می‌کرد و از جان و دل قرآن می‌خواند.

در ادامه استاد بهرامی یکی دیگر از اساتید قرآنی خاطرنشان کرد: ویژگی‌ای که در استاد بیگلری بود این بود که جاذبه زیادی داشت و هرگز برای هیچ کسی دافعه به وجود نمی‌آورد. یکی از ویژگی‌های بارز این شخصیت قرآنی این بود که هروقت کلاس قرآنی داشت قبل از شاگردان حاضر بود و انسان بسیار متواضعی بود. اگر کسی می‌خواست قرآن را فرابگیرد سریع مطلب را از ایشان دریافت می‌کرد و تنها جلسه استدلالی که در آن زمان برگزار می‌شد جلسات استاد بیگلری بود.

وی افزود: سبک مورد علاقه ایشان «منشاوی» بود و وقتی این سبک را می‌خواند اشک می‌ریخت. من وقتی اولین بار خواستم این سبک را بخوانم سوره قاف را حفظ کردم. این سبک در سال‌های 48 یا 49 بود که بسیار ترویج پیدا کرد.

در ادامه این مراسم بزرگداشت احمد خواجوی یادآور شد: ایشان در سال 1338 یک کتاب بسیار بزرگ را تالیف کرد و وقتی در سال 48 من با ایشان آشنا شدم فردی بود که در قرآن جامعیت و توانایی زیادی داشت و من انتظار دارم که موسسات فرهنگی از ایشان که یک استاد بزرگ و برجسته است بیشتر از اینها سخن بگویند و تجلیل کنند. استادانی که امروز ما می‌بینیم همه نتیجه تلاش این استاد بزرگوار هستند.

در ادامه استاد رنجبر با مقایسه فضای قرآنی که در زمان قبل از انقلاب و اکنون وجود دارد، خاطرنشان کرد: به عقیده من در زمان گذشته مردم به قرآن علاقه بیشتری نشان می‌دادند ولی راه آن را پیدا نمی‌کردند. متاسفانه در جهان هنوز قرآن را آن گونه که باید و شاید نشناختند.

استاد بهرامی در ادامه در پاسخ به همین سوال مبنی بر مقایسه فضای قرآنی قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب دست ما نسبت به اشاعه قرآن بیشتر باز بود ولی خب آن‌ها می گفتند شما هرگز نباید کاری با سیاست داشته باشید. در آن زمان هرکسی می‌خواست کار سیاسی انجام دهد او را می‌گرفتند. فضای قرآنی جامعه شاید خوب بود ولی فضای دینی جامعه مناسب نبود. چون آن‌ها می‌گفتند دین با سیاست کاری ندارد ولی باید در جامعه حال حاضر هم به این نکته توجه کنیم که از سال 77 تاکنون چقدر کارهای قرآنی انجام داده‌ایم که جوانان را با قرآن مانوس کنیم.

در ادامه محمد خواجوی گفت: در زمان قبل از انقلاب فضا به طوری نبود که جوانان بتوانند به سمت دین و قرآن بروند و اگر فردی به سمت قرآن می‌رفت دچار ترور شخصیت می‌شد. حتی در آن زمان امکاناتی که بتوانیم به سمت قرآن برویم کم بود. کلا در آن زمان می‌گفتند قران بخوانید ولی کاری با سایر مسائل نداشته باشید.

در پایان این مراسم استاد بهرامی گفت: قرآن کتابی است که خداوند آن را در تمام دوران‌ها حفظ می‌کند و هرگز هیچ نظامی همچون نظام سابق هم نتوانست به قرآن صدمه‌ای بزند. ولی ما باید سعی کنیم به جوانان‌مان آموزش بدهیم که قرآن را به صورت عملی در زندگی به کار بگیرند نه اینکه فقط قرآن بخوانند و جایزه بگیرند.

انتهای پیام

کد N733851

وبگردی