آفتاب

آژانس از پیشرفت در روند پاکسازی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خبر داد

آژانس از پیشرفت در روند پاکسازی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خبر داد

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که روند پاک‌سازی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن از آلاینده‌های رادیواکتیو با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه بوده اما خطر هنوز باقی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نشریه ژاپن تایمز، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازرسی‌های اخیر خود از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن اعلام کردند که با وجود آن که روند پاکسازی این نیروگاه با پیشرفت‌های قابل توجهی روبه‌رو بوده است اما هنوز هم خطر وجود تشعشعات رادیواکتیو و نیز میزان بالای مواد رادیواکتیو در محیط این نیروگاه از بین نرفته است.

در مارس 2011 وقوع زلزله و سونامی باعث وورد آب به راکتور هسته‌ای فوکوشیما ژاپن و خرابی پمپ سردکن آن شد که در نهایت باعث گدازش و سپس تشعشع مواد رادیواکتیو به بیرون شد.

تیم متشکل از پانزده بازرس آژانس طی یک بازرسی یک هفته‌ای، روند پاکسازی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را راضی‌ کننده دانستند. این سومین بازرسی آژانس از این نیروگاه بود در حالی که دو بازرسی قبلی در سال 2013 انجام شده است.

خوان کارلوس، رییس بخش فن‌آوری سوخت و پسماند هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گفت: وضعیت سایت فوکوشیما نسبت به گذشته بهبود یافته است.

هم‌اکنون بیش‌تر بخش‌های این سایت از وجود مواد رادیواکتیو پاک‌سازی شده است.

اگرچه شرایط کنونی این سایت هم‌چنان پیچیده است، وجود آب آلوده به مواد رادیواکتیو که در نیروگاه وجود دارد، موضوعی است که رفع آن نیاز به مدت بیش‌تری دارد.

هم‌چنین خارج کردن سوخت هسته‌ای باقی‌مانده در راکتور فوکوشیما مساله بسیار حساسی است که به یک راه‌حل بلندمدت نیاز دارد.

انتهای پیام

کد N733713

وبگردی