آفتاب

افزایش نگرانی‌ها در مورد از بین رفتن استقلال سازمان نظارت هسته‌ای ژاپن

افزایش نگرانی‌ها در مورد از بین رفتن استقلال سازمان نظارت هسته‌ای ژاپن

سازمان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن که پس از حادثه نیروگاه فوکوشیما به عنوان نهاد مستقل نظارتی تشکیل شد با احتمال پیوستن به دولت،‌ نگرانی‌ها را در مورد احتمال دخالت‌های سیاسی در تصمیمات این سازمان افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، مشاوران و کارشناسان هسته‌ای بین‌المللی که با سازمان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن همکاری می‌کنند نگرانی خود را از احتمال از دست دادن استقلال خود و دخالت‌های سیاسی در این سازمان ابراز کردند.

سازمان ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن پس از بروز فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما این کشور در مارس 2011 تشکیل شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که استقلال کاری نداشتن نهادهای نظارتی ژاپن باعث بروز حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما شد.

سازمان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن پس از بروز حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به عنوان یک نهاد نظارتی مستقل و تحت نظارت وزارت محیط زیست ژاپن تشکیل شد هم‌اکنون پس از گذشت 3 سال از تشکیل این سازمان به نظر می‌رسد قرار شده است تا این سازمان تحت نظارت دولت ژاپن قرار بگیرد که در این صورت احتمال بروز دخالت‌های سیاسی در اقدامات و تصمیمات این سازمان افزایش خواهد یافت.

ریچارد مسرو، رییس گروه ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یکی از مشاوران بین‌المللی سازمان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن نیز هست، گفت: ما از هرگونه جابه‌جایی مسوولان این سازمان که باعث افزایش دخالت‌های سیاسی و تضعیف مستقل بودن این سازمان شود،‌ نگران هستیم.

هم‌چنین شونیچی تاناکا، رییس سازمان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن نیز در مورد نگرانی‌های اخیر برای حفظ استقلال این سازمان گفت: ما از نگرانی‌های اخیر مطرح شده در مورد لزوم حفظ استقلال استقبال می‌کنیم و آن را در برنامه‌های اخیر خود قرار خواهیم داد.

انتهای پیام

کد N733644

وبگردی