آفتاب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان عنوان کرد

احتمال گذر هرمزگان از خط قرمز جیره‌بندی آب/ 80 درصد گیاهان آب لوله کشی می‌خورند

احتمال گذر هرمزگان از خط قرمز جیره‌بندی آب/ 80 درصد گیاهان آب لوله کشی می‌خورند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با اشاره به این که شهرداری 80 درصد آب مورد نیاز برای فضای سبز را از طریق آب تصفیه و لوله کشی شده تامین می کند، اظهار کرد: درصورتی که باران نبارد وادار خواهیم شد از خط قرمز وزارت نیرو که جیره بندی آب است، بگذریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به بندر عباس، حسین خادمی در نشستی خبری، با تاکید بر این که 12 شهر استان دچار چالش جدی آب هستند، به نجات 11 شهر از قحطی از طریق آب شیرین کن اشاره کرد و گفت: سد استقلال در آستانه حجم مرده است لذا طرح انتقال آب از سد جگین به جاسک تا پایان سال وارد مدار می شود.

وی تصریح کرد: هرمزگان 16 سال است که با بحران خشکسالی روبرو است و خسارت های سنگین به تاسیسات آبی وارد شده که در عدد و رقم نمی گنجد. درحال حاضر از 168 حلقه چاه مختص آب شرب، 58 حلقه به کلی خشک شده و 67 حلقه نیز کم آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با اشاره به این که 43 حلقه چاه در وضعیت قابل قبول شرب هستند، گفت: برای 12 شهر (800 هزار نفر) دارای تنش آبی و استان هرمزگان سه برنامه در نظر گرفتیم که شامل تشکیل کمیته بحران آّب و تعیین مسیر آب، استفاده از آب شیرین کن، انتقال آب از جگین به جاسک برای آب رسانی به 105 روستا در شرق و غرب، مقابله با خشکسالی می شود.

خادمی با تاکید بر این که سد استقلال وضعیت خوبی ندارد و در اول اسفندماه به حجم مرده می رسد، اظهار کرد: مردم پذیرای آب از حجم مرده این سد نیستند چرا که سد استقلال سرشار از جلبک است که در طعم و بوی آب تاثیر می گذارد و از طریق تصفیه آب نیز مشکل بو حل نمی شود.

وی با اشاره به این که در حاشیه جنوبی خلیج فارس روزانه شش میلیون متر مکعب آب شیرین سازی می شود، گفت: برای شیرین سازی آب به میزان 110 هزار متر مکعب قرارداد منعقد کرده ایم که 100 هزار متر مکعب از آن در سال 1395 و 10 هزار متر مکعب نیز در سال 1394 وارد مدار می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با اشاره به استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز در بندرعباس در شرایطی که این شهر با بحران آب مواجه است، در پاسخ به ایسنا درمورد علت عدم استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز گفت: EC پساب بیش از 4000 واحد است و شهرداری این پساب را برای آبیاری فضای سبز مناسب نمی داند.

به گزارش ایسنا، این درحالی است که در شهر بندر عباس مسافرین به سختی می توانند طعم آب را به دلیل وجود جلبک فراوان در سد استقلال تحمل کنند و بندر عباس به شدت دچار کمبود آب است، اما با این وجود در شهر گیاهان آب بری چون چمن کاشته می شود و آب تصفیه شده با یارانه فراوان به پای گیاهان بی ادعا که می توانند با پساب نیز رشد کنند، ریخته می شود.

خادمی در ادامه با اشاره به این که شرکت آب منطقه ای هرمزگان مجوز حفر 12 حلقه چاه را به شهرداری برای کاهش مصرف آب شرب به منظور آبیاری فضای سبز داده است، گفت: در حال حاضر هرمزگان شرایط بی سابقه ای را در 40 سال گذشته از لحاظ خشکسالی می‌گذراند. همچنین از 150 گنبد نمکی در ایران حدود 100 گنبد نصیب هرمزگان شده لذا در غرب هرمزگان هیچگونه منابع آب شیرین وجود ندارد.

وی با تاکید بر بالا بودن سرانه مصرف به عنوان دیگر چالش جدی هرمزگان اظهار کرد: سرانه مصرف در هرمزگان به دلیل نبود فرهنگ مصرف بهینه بیش از 300 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در مورد میزان هدر رفت آب، هرمزگان را نمونه خواند و گفت: در این استان میزان هدر رفت آب 20.5 درصد است که کمترین آمار محسوب می شود. همچنین در استان هرمزگان 70 درصد از شبکه نوسازی شده اما باز با مشکل فرسودگی مواجهیم و به 750 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی نیازمندیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان از بالا بودن هزینه اجرای طرح ها در هرمزگان نسبت به سایر استان های کشور به عنوان دیگر چالش جدی آبی این استان خبر داد.

خادمی در ادامه درمورد علت عدم خرید آب از واحد تولید همزمان آب و برق قشم که 18 هزار متر مکعب آب را شیرین سازی می‌تواند کند، گفت: این آب شیرین کن مشکل اسکله آبگیری دارد و نمی‌تواند آب شیرین تحویل دهد.

انتهای پیام

کد N733327

وبگردی