آفتاب

اعلام جنگ داخلی نخست‌وزیر یونان علیه "الیگارش‌ها"

اعلام جنگ داخلی نخست‌وزیر یونان علیه "الیگارش‌ها"

وزیر ضد فساد جدید یونان یک سیاستمدار نیست، بلکه نامزدی با روحیه جنگ‌طلبانه است که قرار است جنگ داخلی علیه طرفداران الیگارش را که دستور نخست‌وزیر یونان است، رهبری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان روی کار آمدن حزب «سیریزا» به رهبری «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر یونان، توجه جامعه بین‌الملل به سمت آنها معطوف شده است چرا که دولت چپگرای یونان در تلاش است تا با بسته ریاضتی تحمیل‌شده از سوی خارج مقابله کند. حال سیپراس در خانه علیه الیگارش‌ها یا طرفداران حکومت معدودی بر اکثریت اعلام جنگ کرده است.

«پاناگیوتیس نیکولودیس» 65 ساله، وزیر ضد فساد جدیدی است که سابقا دادستان دادگاه عالی و کارشناس جرایم اقتصادی بوده است و هم‌اکنون جنگی را که از سوی سیریزا اعلام شده، رهبری خواهد کرد. وی جنگ داخلی علیه برخی از تاجران ثروتمند که حیات سیاسی و اقتصادی یونان را احاطه کرده‌اند، هدایت می‌کند.

وی در جریان سخنانش در پارلمان، گروهی از مردم و خانواده‌های ثروتمند را که گمان می‌کنند کشور و دولت برای خدمت به آنهاست، به باد انتقاد گرفت. منتقدان می‌گویند، چنین تاجرانی، سیاستمداران و مقام‌های دولتی را تحت فشار قرار می‌دهند و یا از نفوذ خود بر رسانه‌ها سوءاستفاده می‌کنند تا بتوانند قراردادهای دولتی را ببرند، قوانین را به نفع خود تغییر دهند و یا حتی به دلیل رفتار غیرقانونی محاکمه نشوند.

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان تدابیر سختگیرانه‌ای را علیه آنچه که "الیگارش‌ها" توصیف می‌کند، آغاز کرده است. وی قرار است به وام‌های بانکی «دوستانه» برای افرادی با «ارتباطات خوب» پایان دهد، قوانین مالیاتی را برای دارندگان حساب‌های خارجی تشدید کرده و حتی در خصوصی‌سازی و صدور مجوز برای شبکه‌های تلویزیونی سختگیری به خرج دهد.

سیپراس در جلسه پارلمان گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم تا رژیم اختیارات سیاسی و اقتصادی را که کشور ما را وارد بحران کرده و مسئول انزوای یونان در عرصه بین‌المللی است، پایان دهیم.

«یانیس واروفاکیس» وزیر دارایی یونان بسیار بی‌پرده اعلام کرد که دولت تمام «الیگارش‌ها» را نابود می‌کند تا درآمدهای مالیاتی افزایش یافته، بازارها باز شده و رشد اقتصادی ایجاد شود. تاکنون نام هیچ فردی در راستای سرکوب اعلام نشده است و تنها چند کارآفرین مطرح یونان علنا در این باره صحبت کرده‌اند.

با این حال توافق‌هایی که شامل خصوصی‌سازی لاتاری ملی و طرح فروش سهام بنادر دولتی است، با دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. «پاناگیوتیس لافازانیس» به عنوان وزیر انرژی و از اعضای حزب سیریزا به پارلمان گفت که دولت تمام خریدهای رسوایی‌برانگیز فرودگاه قدیمی آتن به نام «هلنیکون» را که از سوی یک شرکت تحت کنترل یک تاجر ثروتمند انجام شده، کنسل می‌کند. صاحب آن شرکت «اسپیروس لاتسیس» است که مستقیما از سوی حزب سیریزا هدف حمله قرار نگرفته است.

انتهای پیام

کد N733302

وبگردی