آفتاب

مسجد تاریخی امام سمنان در گذشته مسجد-مدرسه بود

مسجد تاریخی امام سمنان در گذشته مسجد-مدرسه بود

یک کارشناس ارشد معماری گفت: مسجد تاریخی امام سمنان در گذشته یک مسجد-مدرسه بوده است.

حسین قدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان، اظهار کرد: حجره‌های طلاب در اضلاع شمالی و جنوبی این بنای تاریخی وجود دارند که معمولا در آن به تحصیل می‌پرداختند.

وی، با بیان اینکه بناها و خصوصا مساجد در گذشته کارکردهای متنوع‌تری داشتند، افزود: مسجد جدای از کارکرد مذهبی که در آئین فریضه نماز برگزار می‌شد محلی برای برپایی برخی اعیاد مذهبی و مرکزی برای تعامل و گفت‌وگوی شهروندان بوده و از این منظر کارکرد یک رسانه سنتی را نیز داشت.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: همچنین در مساجد آئین‌هایی نظیر خطبه‌خوانی و عقد و همچنین تحصیل و خصوصا تحصیل علوم دینی و قرآنی مرسوم بود.

این معمار در پاسخ به چرایی این ویژگی به ایسنا گفت: البته در شهرهایی نظیر اصفهان که جمعیت انسانی بیشتر و در دوره‌ای پایتخت ایران بود به علت تعدد طلاب عمدتا مدارس از مساجد جدا بوده‌اند اما در شهری مثل سمنان که در گذشته جمعیت زیادی نداشت مساجد چند کارکردی بودند. خصوصا مسجد امام که یکی از بزرگترین مساجد استان است.

این کارشناس ارشد معماری، با اشاره به اصول و ویژگی‌های معماری ایرانی، اضافه کرد: در معماری ایرانی یک عنصر هیچگاه تک کارکردی نیست و معمولا معماری ایرانی و خصوصا معماری مناطق کویری از یک عنصر چند کارکرد گرفته می‌شود.

وی نیارش (سازه)، پرهیز از بیهودگی، درون گرایی و خود بسندگی را از دیگر اصول معماری ایرانی برشمرد و گفت: بطور مثال در خانه‌ها و سازه‌های کویری عمدتا از خشت بهره گرفته می‌شود که از آب، خاک رس و کاه تشکیل شده که همگی در دسترس و به نوعی "بوم آورد" هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مسجد امام خمینی یا مسجد سلطانی سمنان یکی از یادمان‌های عصر قاجار و نمونه کامل مسجد چهار ایوانی و معرف معماری آن دوره است.

این بنای تاریخی که از آن به عنوان مصلی نمازجمعه نیز استفاده می‌شود، در مرکز شهر سمنان واقع شده و از مهم‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی استان سمنان به شمار می‌آید.

گفتگو

کد N733263

وبگردی