آفتاب

بلر: موفقیت مذاکرات صلح بدون بهبود وضعیت غزه غیر ممکن است

بلر: موفقیت مذاکرات صلح بدون بهبود وضعیت غزه غیر ممکن است

فرستاده ویژه کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه اعلام کرد: عدم بهبود شرایط فلسطین به ویژه غزه، امکان موفقیت هرگونه مذاکرات صلحی را غیر ممکن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل ازپایگاه خبری العربی الجدید، تونی بلر، فرستاده ویژه کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در مصاحبه با روزنامه القدس فلسطین به سفر اخیرش به نوار غزه و دیدارش با وزرای دولت توافق ملی فلسطین اشاره ونسبت به اوضاع فلسطینی‌ها به ویژه در غزه ابراز تأسف کرد.

وی گفت: اوضاع کنونی غزه قابل قبول نیست و همه ما باید برای تغییر شرایط غزه تلاش کنیم در غیر این صورت ما امکان ایجاد جنگ جدیدی را در غزه فراهم کرده‌ایم. مردم غزه نباید در این وضعیت زندگی کنند و من از دیدن این صحنه‌ها در غزه بسیار متاثر شدم.

تونی بلر تصریح کرد: جنگ اخیر، باعث ویرانی غزه شد و مردم این شهر را دچار فقر و مشکلات بیشتری کرد. ما اکنون پس از گذشت 20 سال از توافقنامه اسلو به همگرایی جدیدی در غزه برای برپایی هرچه سریعتر صلح نیازمندیم.

وی درخصوص نقش کمیته چهارجانبه صلح در بازسازی غزه و کاهش مشکلات مردم فلسطین افزود: کمیته چهار جانبه هیاتی است که برای بررسی امور بین‌المللی تشکیل شده و نقش مستقیمی در غزه ایفا نمی‌کند اما ما برای بهبود وضعیت برق و آب و سکونت در غزه تمام تلاش خود را می‌کنیم.

تونی بلر تاکید کرد: بدون ایجاد وحدت سیاسی در فلسطین، برقراری صلح در غزه امکان‌پذیر نیست و ما باید با طرف مصری آن هم به خاطر نقش برجسته‌ای که در روند سیاسی منطقه دارد، وارد مذاکره شویم تا اینکه مصر متوجه شود که غزه عامل ایجاد خطر در امنیت سیناء نیست و من به طور جدی تلاش می‌کنم تا اوضاع کنونی غزه را تغییر دهم.

تونی بلر افزود: تلاش‌هایی بین‌المللی برای بهبود روابط میان فلسطین و اسرائیل از سوی آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، کمیته چهار جانبه و دیگر طرف‌ها صورت گرفته اما من معتقدم اگر شرایط کنونی غزه تغییر نکند، هرگونه مذاکرات صلحی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N733198

وبگردی