آفتاب

مخالفت مجلس با اختصاص بودجه سیاسی به سازمان محیط زیست

مخالفت مجلس با اختصاص بودجه سیاسی به سازمان محیط زیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص ۶۰ میلیارد تومان به سازمان‌های مردم نهاد و محلی سازمان حفاظت محیط زیست در پوشش احیای تالاب ها مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت. در این همین خصوص محمدرضا تابش پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت در بندی از گزارش کمیسیون تلفن از لایحه بودجه را داد که محل مناقشه مجلس و سازمان محیط زیست بود.

بر اساس این بند در لایحه دولت، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف می شد مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از درآمدهای وصولی ناشی از عوارض آلایندگی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور وارد کند تا سازمان محیط زیست آن را بابت اجرای عملیات کنترل آلودگی محیط زیست آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد برای مشارکت در اجرای حفظ محیط زیست، احیا تالاب ها و رودخانه های کشور و تقویت امر نظارت و پایش محیط زیست هزینه نماید.

این بند در کمیسیون تلفیق حذف شده بود و در جریان افزایش ریزگردها در استان خوزستان، ابتکار رئیس سازمان محیط زیست آلودگی ها را ناشی از حذف این بند از لایحه بودجه و کاهش درآمدهای سازمان محیط زیست خوانده بود.

محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب حامی دولت در صحن علنی مجلس با تاکید بر لزوم توجه به محیط زیست خواستار بازگشت این بند به  گزارش کمیسیون تلفیق شده و گفت: کاری نکنیم که مردم فکر کنند مجلس سیاسی برخورد می کند.

در ادامه الیاس نادران نماینده تهران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این بند از لایحه بودجه مغایر با برنامه پنجم توسعه است و تصویب آن نیازمند دو سوم آرای مثبت نمایندگان است.

وی با اشاره به اظهارات تابش مبنی بر اینکه کاری نکنید که مردم فکر کنند مجلس سیاسی برخورد می کند اظهار داشت: در سال ۹۳ استانهای جنوبی کشور به خاطر بی‌مبالاتی مسئولان محیط زیست دچار مشکل شده‌اند و خانم ابتکار می‌گوید چون در سال ۹۴ بودجه محیط زیست کاهش یافته این مشکل ایجاد شده است!

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: درآمد ۶۰ هزار میلیاردی ناشی از این محل قرار است در سازمانهای مردم نهاد محیط زیست هزینه شود و ربطی به حل مشکلات محیط زیستی ندارد.

نادران گفت: خانم ابتکار به جای بررسی مشکلات زیست محیطی یا تولید بنزین پتروشیمی ها و بنزین وارداتی را سیاسی می‌کند و یا بدنبال کارهای سیاسی خودش است.

نادران تاکید کرد: اگر خانم ابتکار معاون سیاسی رئیس جمهور می شد بهتر بود محیط زیست نیاز به یک مسئول واقعی دارد تا مشکلات مردم حل شود.

وی با تاکید بر اینکه محیط هزینه این اعتبارات دچار ابهام است گفت: امسال مجلس هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به سازمان محیط زیست اختصاص داد که یک ریال آن هم محقق نشد.

در ادامه هادی قوامی نماینده اسفراین با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه همه ما است در موافقت با پیشنهاد تابش گفت: ما نباید مسائل محیط  زیست را سیاسی کنیم. هر جا مسائل مهم کشور سیاسی می شود موجب ضرر و زیان خواهد شد.

وی تاکید کرد: ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در کلانشهر تهران به خاطر آلودگی هوا می میرند.

در ادامه نماینده دولت در مجلس در دفاع از پیشنهاد تابش گفت: دولت اعتقاد دارد که باید برای کنترل آلودگی تالاب ها و رودخانه ها اقدام کند، به همین دلیل علاوه بر بودجه عادی ۶۰ میلیارد تومان برای کاهش و کنترل آلودگی های محیط زیست پیش بینی کرد.

در ادامه مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق علل حذف این بند از گزارش تلفیق را تشریح کرد.

وی گفت: از محل درآمدهای وصولی ناشی از عوارض آلایندگی دولت قصد داشت ۶۰ میلیارد ریال به سازمان محیط زیست اختصاص دهد، این در حالی است که تکلیف این درآمدها پیش از این در قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده است.

مفتح ادامه داد: درآمدهای وصولی ناشی از آلایندگی در داخل شهرها باید به حساب شهرداری ها و در خارج شهرها به حساب دهیاری ها واریز شود چرا دولت قصد دارد این پول را از شهرداری ها و دهیاری ها گرفته و به سازمان محیط زیست اختصاص داد.

در پایان نمایندگان با ۳۳ رای موافق، ۱۳۴ رای مخالف این پیشنهاد را به تصویب نرساندند.

کد N733179

وبگردی