آفتاب
در پاسخ به مهر عنوان شد؛

توضیح جواد لاریجانی در مورد حصر/ با احمد شهید بحث کردیم

توضیح جواد لاریجانی در مورد حصر/ با احمد شهید بحث کردیم

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: مسئولیت سلامت افراد در حصر با دستگاه های امنیتی است. آنها امکان سفر هم دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد لاریجانی در حاشیه سفر رئیس قوه قضاییه به لرستان در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد انجمنی تحت عنوان انجمن جهانی دفاع از حقوق بشر و اینکه آیا با این انجمن تعامل دارید یا خیر، گفت: در مورد حقوق بشر در کشورها به روش های مختلف اعم از ماهیت حکومتی و نهادهای غیردولتی پیگیری می کنند که ستاد حقوق بشر به عنوان نهاد حکومتی پیگیری می کند.

وی افزود: این انجمن هم همان نهاد غیر دولتی است که البته باید آن را ثبت قانونی کنند و ما حمایت می کنیم. هر چند ۲ هزار نهاد مردمی در این خصوص در کشور فعال هستند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از وضعیت سران فتنه در حصر به حقوق بشر ارایه شده است، گفت: حصر هر فردی باید مبنای قانونی داشته باشد یا قاضی حکم می کند یا شورای عالی امنیت ملی می تواند آزادی های فرد یا گروهی را محدود کند و به قوا ابلاغ کند.

وی افزود: پرونده تخلفات فتنه مدارک زیادی دارد که برخی در دادگاه است و برخی از شورای عالی امنیت ملی دستور آمده است.

لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با افراد در حصر دیدار داشته اید، گفت: دیداری نداشته ام. ما کینه شخصی با افراد نداریم. افرادی که در کشور خدمات ارایه کرده اند نظام با آنها تسامح دارد. اما باید بار مسئوليت جرم رخداده را بپذیرند. البته مسئولیت سلامت این افراد با دستگاه های امنیتی است اما مشکلی ایجاد نشده است. حتی می توانند به نقاط مختلف کشور سفر کرده و دسترسی های مدیکال هم دارند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا مجوزی برای ورود احمد شهید صادر می کنید، گفت: این سئوال خوبی بود که باید کامل به آن توضیح دهم. سیاست جمهوری اسلامی در مورد مکانیزم گزارش های سازمان ملل سیاست همکاری است. اما گزارش گری چارچوب های خاص خودش را دارد و به روش های احمد شهید اشکال داریم.

وی در همین زمینه ادامه داد: اول اینکه انتساب گزارش گر ویژه باید موجه باشد مثلا رفتاری در ایران در مورد زنان رخداده که غیر طبیعی باشد که چنین چیزی وجود نداشت و فقط گفتند غربی ها و آمریکایی ها از ایران ناراحتند که این دلیل موجهی نیست.

لاریجانی اظهار داشت: گزارش گر ویژه نباید موضع گیری کند چرا که وقتی هنوز مرکب حکم وی خشک نشده بود شروع به موضع گیری کرد. ما مواضع شخصی وی را حق خودش می دانیم اما وقتی گزارشگر می شود باید مواضع شخصی را پنهان کند و گزارش تهیه کند. سوم اینکه احمد شهید متولوژی مصوب سازمان ملل را باید مبنا قرار دهد و نباید تنها بر اساس اطلاعات و اخبار سایتها علیه ایران آن را گزارش بگویید.

وی ادامه داد: احمد شهید با تروریست ها روابط زیادی دارد از شرکت در مراسم ها و سخنرانی هایی که داشته است. همانهایی که در ایران ۱۷ هزار نفر را شهید کرده اند. بعد آنها را بعنوان مدافع حقوق بشر عنوان کرده و این مشکلات کاملا اساسی است.

لاریجانی گفت: کارشناسان ما با احمد شهید مذاکرات زیادی داشته اند و این مسایل را توضیح داده ایم که اشکال ما با شما فنی است. در ایران ۷ گزارشگر فنی آمده و باز هم خواهد آمد. مشکل ما با گزارشگری نیست بلکه با متولوژی آن مشکل داریم.

کد N733132

وبگردی