آفتاب
شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا:

کشته شدن 3 مسلمان در آمریکا سازمان یافته است

کشته شدن 3 مسلمان در آمریکا سازمان یافته است

یک عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس گفت که قتل 3 مسلمان در آمریکا بعد از قتل سیاهان را می‌توان ادامه روند خشونت در جامعه آمریکا تفسیر کرد که اگر این اتفاق سازمان یافته باشد بدان معنا است که آمریکا به دنبال ارتقای فضای امنیتی داخل کشورش است.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، در تحلیلی از کشته شدن 3 مسلمان در آمریکا و در دنبال آن سکوت دولتمردان غربی و آمریکایی گفت: این حوادث در ادامه روند حوادث قبلی در جامعه آمریکا همچون قتل سیاهان از این باب می‌توان تفسیر کرد که این اتفاقات ادامه روند خشونت در جامعه آمریکا است و این به معنای ادامه روند تبعیض نژادی درایالات متحده است.

وی با بیان این که در این خصوص می‌توان سه تفسیر را مورد بررسی قرار داد توضیح داد: اولین تفسیر این است که این یک حادثه خشونت باریست که ممکن است در هر جامعه‌ای رخ دهد البته بروز این اتفاق در هر جامعه‌ای به آسیب شناسی نیاز دارد؛ تفسیر دوم این است که این کشتار، سازمان یافته و در چارچوب تفکر تبعیض نژادی رخ داده است.

نایب رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر این حادثه را سازمان یافته بدانیم ممکن است توسط گروههای غیر حاکمیتی و یا نیروهای حاکمیتی انجام شده باشد؛ اگر نیروهای حاکمیتی این سه مسلمان را کشته باشند می‌توان گفت که این اتفاق به دلیل تفکر تبعیض نژادی و سازمان یافته رخ داده است و اگر نیروهای غیر حاکمیتی این کار را انجام داده باشد اتفاقی خطرناک برای جامعه آمریکا به شمارمی‌آید، چون طبیعتا واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

شیفعی در جمع بندی گفت: اگر کشته شدن این 3 مسلمان سازمان یافته باشد بدان معنا است که آمریکایی‌ها تصمیم دارند محیط داخلی خود را به لحاظ امنیتی ارتقاء دهد، در واقع این اتفاق بهانه‌ای برای تنگ‌تر کردن فضای امنیتی در آمریکا به شمار می‌آید.

وی سیاست دوگانه غربی‌ها در مواجهه با کشتار انجام شده در فرانسه و آمریکا را بخشی از یک پازل خواند و خاطر نشان کرد: رفتار افراطیون علیه نشریه فرانسوی شارلی ابدو اقدام عکس‌العملی از طرف رادیکال‌ها بود، ممکن است همین اقدام عکس‌العملی را در مواجهه با کشته شدن این سه مسلمان در آمریکا شاهد باشیم ولی قطعا در این رابطه رسانه‌ها نقش مهمی دارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در توضیح نقش رسانه‌ها و سیاست دوگانه‌شان در مواجهه با کشته شدن این سه مسلمان گفت: رسانه‌ها در آمریکا کشته شدن 3 مسلمان را بایکوت خبری کردند و مانع انعکاس صحنه‌های این رخداد شدند اما در فرانسه این خشونت را به گونه‌ای نشان دادند که عواطف و احساسات عمومی جریحه دار شد و واکنش های متعددی در پی داشت؛ قطعا رسانه‌ها می‌توانند با فعال شدن در موضوع کشته شدن این سه مسلمان ابعاد این حادثه را روشن‌تر کنند.

انتهای پیام

کد N733110

وبگردی