آفتاب

ولخرجی نتانیاهو و همسرش؛ رسوایی جدید نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه انتخابات

ولخرجی نتانیاهو و همسرش؛ رسوایی جدید نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه انتخابات

دفتر بازرسی و حسابرسی در اسرائیل اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور به شکل نامناسبی از بودجه دولتی برای خانواده‌اش خرج کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از جوزف شاپیرا، رئیس دفتر بازرسی و حسابرسی اسرائیل با انتشار گزارشی اعلام کرده که بنیامین نتانیاهو و همسرش سارا، به شکل "مفرط" از محل بودجه دولتی برای تهیه غذا، وسایل خانه و باغبانی محل سکونت خود هزینه کرده‌اند.

دفتر شاپیرا فهرست برخی شواهد و مستندات خود را برای تحقیقات بیشتر به دادستانی کل اسرائیل فرستاده است.

نتانیاهو وعده داده که برای کاهش هزینه‌هایش، به پیشنهادهای دفتر بازرسی و حسابرسی عمل کند.

با این حال نخست وزیر اسرائیل از "کارزار رسانه‌ای" که حول این گزارش شکل گرفته انتقاد کرده و گفته است: هدف این کارزار، سرنگونی دولتم است.

نتانیاهو مدعی شده است: "مطلقا هیچ اثری درباره تخطی از قوانین مربوط به بودجه عمومی در این گزارش وجود ندارد."

گزارش دفتر بازرسی و حسابرسی اسرائیل یک ماه پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور منتشر می‌شود. نتانیاهو تلاش دارد تا پس از این انتخابات، زمام دولت را برای چهارمین بار به عهده گیرد.

بنا به گزارش شاپیرا، بودجه‌ای که از محل درآمدهای مالیاتی برای نگهداری از محل سکونت رسمی نخست وزیر در اورشلیم (بیت المقدس) و خانه شخصی او در نظر گرفته شده در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ به دو برابر رسیده و بعد به نصف کاهش یافته است.

این گزارش با ذکر نمونه‌هایی از مخارج صورت گرفته در خانه نتانیاهو این هزینه‌ها را "ناهماهنگ با اصول تناسب، تعادل، صرفه جویی و کارآیی" توصیف کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی همسر نتانیاهو را نیز هدف انتقاد قرار داده‌اند.

در یکی از نمونه‌های ذکر شده در این گزارش، اقامتگاه رسمی نخست وزیر در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۲۳ هزار دلار برای خرید غذا از رستوران هزینه کرده است در حالی که فهرست کارکنان این اقامتگاه نشان می‌دهد که یک آشپز در آن کار می‌کند.

گزارش دفتر بازرسی و حسابرسی اسرائیل همچنین می‌گوید، هزینه‌ای که برای تامین البسه صورت گرفته دو و نیم برابر بودجه اختصاص یافته بوده و در مخارج نظافت اقامتگاه نخست وزیر "افراط" شده است.

بنا به این گزارش، کارکنان دفتر نخست وزیری اسرائیل گاهی اوقات مجبور شده‌اند هزینه‌های شخصی نتانیاهو را از جیب خود بپردازند بدون آنکه این پول بعدا به آنها پرداخت شود.

همچنین در این گزارش، جزییات صورتحسابی آمده که برای یک مقاطعه‌کار برق در روز یوم‌کیپور صادر شده است. یوم‌کیپور مقدس‌ترین روز در تقویم یهودیان است و عموما همه کارها در اسرائیل در چنین روزی تعطیل می‌شود.

خبرنگار بی‌بی‌سی در اسرائیل می‌گوید، هواداران نتانیاهو ادعاهای مطرح شده در این گزارش را ناشی از افشاگری یک کارمند ناراضی سابق می‌دانند که با فعالیت رسانه‌های مخالف به طور گسترده‌ای انتشار یافته است.

هواداران نتانیاهو معتقدند موضوعی در این گزارش برای عصبانی کردن افکار عمومی نیست.

با این حال خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید، مشکلات نتانیاهو به انتشار این صورتحساب‌ها محدود نمی‌شود.

موضوع مهم این است که گزارش دفتر بازرسی و حسابرسی، رسیدگی به دو مساله را به دادستان کل اسرائیل واگذار کرده است.

یکی از این مسایل به همسر نتانیاهو مربوط می‌شود که وجوه نقد حاصل از بازیافت بطری‌های خریداری شده از هزینه عمومی را برای خود نگه داشته است.

مساله دومی که دادستان کل اسرائیل باید درباره آن تصمیم بگیرد ابزار باغبانی هستند که بنا به صورتحساب برای اقامتگاه رسمی نخست وزیر خریده شدند اما به خانه شخصی او انتقال یافته‌اند.

انتهای پیام

کد N733109

وبگردی