آفتاب

بازتاب سفر جهانگیری به عراق در رسانه‌های عربی

بازتاب سفر جهانگیری به عراق در رسانه‌های عربی

سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول ریییس‌جمهور کشورمان به بغداد و دیدارهایش با مسوولان این کشور و هم‌چنین عقد قراردادهای اقتصادی بازتاب گسترده‌ای در بین رسانه‌های عربی داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت خبری العهد با اشاره به این سفر و دیدارهای جهانگیری با فواد معصوم رییس جمهور، حیدرالعبادی نخست وزیر، سلیم الجبوری رییس مجلس و شیخ همام الحمودی، معاون اول رییس مجلس عراق نوشت که در این سفر توافقات و یادداشت‌هایی در زمینه‌های بهداشت، حمل و نقل، اسکان و انرژی بین تهران و بغداد امضاء شد.

العهد به نقل از جهانگیری در کنفرانس خبری‌اش در بغداد بر تلاش دوطرف بر بالا بردن سطح مبادلات تجاری که اکنون به 12 میلیارد دلار در سال می‌رسد تاکید کرد.

وی روابط دو کشور را استراتژیک توصیف کرد و گفت که این روابط به نفع منافع دو ملت و جهان اسلام است.

روزنامه الصباح الجدید عراق نیز نوشت که تهران و بغداد به دنبال تبادل تجاری 20 میلیارد دلاری هستند.

این روزنامه به نقل از علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی ایران نوشت که میزان مبادلات تجاری میان ایران و عراق از 12 به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

او گفت که زمینه همکاری تجاری دو کشور به ویژه در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی بسیار خوب است.

روزنامه الدستور نیز به نقل از جهانگیری نوشت که روابط ایران و عراق استراژیک و در راستای خدمت به منافع جهان اسلام است.

حریه نت نیز با اشاره به سفر یک "هیات بزرگ اقتصادی به بغداد" به "افتتاح نمایشگاه کالاها و تولیدات ایرانی در عراق اشاره کرد و افزود: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در دیدار با اسحاق جهانگیری توافقات و یادداشت‌ تفاهماتی را در زمینه‌های اقتصادی و تجاری امضا کرد در عین حال نیز نمایشگاه بزرگی از کالاهای ایرانی در بغداد افتتاح شد.

این سایت خبری در ادامه به بیانیه دولت عراق اشاره کرد و افزود که در جریان دیدار عبادی با جهانگیری چندین توافقنامه در زمینه‌های حمل و نقل، گردشگری، تجاری، صنعت، کشاورزی، مسکن، دامپزشکی و یادداشت تفاهماتی در زمینه‌های زیست محیطی، گردو غبار و غیره امضاء شد.

سومریه نیوز نیز به نقل از سفارت ایران در بغداد نوشت که مبادلات تجاری میان دو کشور طی سال 2014 به 13 میلیارد دلار رسیده است.

این روزنامه به نقل از محمد علی‌زاده، وابسته تجاری سفارت ایران در بغداد با اشاره به برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی افزود که این نمایشگاه با حضور 250 شرکت ایرانی برگزار شده است که این شرکت‌ها در زمینه‌های فنی، مهندسی، آب، برق، گاز، ساختمان، دارو، مواد غذایی، خودروسازی و غیره فعالیت دارند.

سایت باس نیوز نیز نوشت که عراق قراردادش را برای واردات 1200 مگاوات برق از ایران تمدید کرد.

این رسانه به نقل از وزارت برق عراق افزود که این قرارداد به مدت یک سال تمدید شده است.

روزنامه‌های الخلیج الجدید و اخبار العراق، القدس العربی، اجیال، الجزیره، کل العراق، ایلاف، الزمان نیز به بازتاب این سفر پرداختند.

انتهای پیام

کد N733085

وبگردی