آفتاب
جن ساکی در پاسخ به درخواست وزیر امور خارجه آرژانتین:

تمرکز مذاکرات با ایران روی مساله هسته‌ای است

تمرکز مذاکرات با ایران روی مساله هسته‌ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتشار خبری مبنی بر نگرانی دولت این کشورنسبت به درز اطلاعات مذاکرات هسته‌ای توسط رژیم صهیونیستی، گفت: ما به رایزنی‌های خود با مقامات اسرائیلی در این زمینه ادامه می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی مبنی بر نگرانی دولت این کشور از درز اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 توسط مقامات رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: همگان باید بدانند که ما به رایزنی‌های خود با اسرائیل در زمینه مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهیم.

اوایل هفته جاری رسانه‌های صهیونیستی و ‌آمریکایی گزارشاتی منتشر کردند که در آن گفته شده بود دولت آمریکا به دلیل ترس از سوءاستفاده مقامات رژیم صهیونیستی از اطلاعاتی که درباره مذاکرات هسته‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهد تصمیم گرفته است ارائه این اطلاعات را محدود کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: برای اثبات این موضوع باید بگویم که شرمن، معاون وزیر امور خارجه به تازگی در مونیخ با کوهن مشاور آژانس امنیت ملی و اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور استراتژیک اسرائیل دیدار کرده و قرار است بار دیگر طی هفته جاری با کوهن ملاقات کند.

وی ادامه داد: واضح است که مذاکرات با ایران یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در این دیدارها بوده است. همانطور که می‌دانید جان کری وزیر امور خارجه به طور مرتب با نخست‌وزیر اسرائیل در این باره رایزنی می‌کند.

جن ساکی افزود: علاوه بر این مشاور امنیت ملی آمریکا هم دیدارهایی با همتای اسرائیلی خود داشته که در آن مذاکرات هسته‌ای مورد بحث قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخبار این رسانه‌ها را نادرست خواند و تأکید کرد که رایزنی‌های ما با مقامات اسرائیلی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران در سطح مقامات بلندپایه ادامه دارد.

جن ساکی همچنین درباره درخواست وزیر امور خارجه آرژانتین از همتای آمریکایی‌اش برای بررسی حادثه بمب‌گذاری در مرکز همیاری یهودیان آرژانتین در سال 1994 در مذاکرات هسته‌ای‌اش با ایران، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید این مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بوده و تمرکز مذاکرات ایران و گروه 1+5 هنوز روی مسأله هسته‌ای قرار دارد و به همین صورت نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین روز سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به جان کری همتای آمریکایی‌اش با بیان این‌که آرژانتین پیش از این نیز درخواست طرح موضوع آمیا در مذاکرات هسته‌ای را مطرح کرده است خواستار گنجاندن این مسأله در مذاکرات هسته‌ای با ایران شد.

در نامه وزیر امور خارجه آرژانتین آمده است من بار دیگر از شما می‌خواهم تا پرونده آمیا در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران مطرح شود.

بر اساس این گزارش در سال 1994 مرکز آمیا که متعلق به گروهی از یهودیان آرژانتین بود هدف بمب‌گذاری قرار گرفت که در آن تعداد زیادی از یهودیان کشته شدند. رژیم صهیونیستی پیش‌تر ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده بود اما ایران این اتهامات را بی‌پایه دانسته و قویاً رد کرده است.

پرونده انفجار در مرکز آمیا بار دیگر زمانی به جریان افتاد که آلبرتو نیسمان دادستان ویژه این پرونده رئیس جمهور آرژانتین را به تلاش برای پنهان کردن نقش ایران در حادثه مذکور متهم کرد.

نیسمان در ماه ژانویه در اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد اما مجهولات درباره مرگ وی هنوز نامشخص باقی مانده است.

انتهای پیام

کد N732631

وبگردی