آفتاب

لزوم معاینه چشم کودکان در معرض خطر دیابت

لزوم معاینه چشم کودکان در معرض خطر دیابت

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با بیان اینکه کودکان با سابقه خانوادگی دیابت باید هر سال معاینه چشم انجام دهند، تاکید کرد: دیابت می‌تواند یکی از عوامل مهم کوری اکتسابی در کودکان باشد.

دکتر محمدرضا علایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه درگیری عروق بزرگ از شایع‌ترین علل مرگ در افراد دیابتی است، گفت: رتینوپاتی ناشی از دیابت یکی از مشکلات عروقی مربوط به دیابت است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی کوچک در چشم متورم شود و مایعات از آن‌ها به درون چشم نشت کرده یا رگ‌ها کامل مسدود و جریان خون به شبکیه قطع شود.

وی در ادامه افزود: این بیماری در مراحل ابتدایی هیچ علامتی ندارد، اما منجر به تغییراتی در چشم می‌شود که از جمله این عوارض می‌توان به ادم ماکولا (تورم لکه زرد) که علت از دست دادن بینایی در اکثر افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود، اشاره کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تاثیر دیابت بر چشم پس از 5 سال از ابتلا بروز می‌کند، تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده سه چهارم افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، طی پنج سال پس از تشخیص بیماری خود برای معاینه چشمی مراجعه نمی‌کنند چرا که بسیاری از این افراد از آسیبی که دیابت به چشمان‌شان وارد می‌کند، بی‌اطلاعند.

علایی خاطرنشان کرد: ترک سیگار، کنترل دقیق فشارخون بالا، کنترل کلسترول و قندخون عواملی برای جلوگیری از تبدیل رگ‌های جدید به حدقه چشم است، زیرا رگ‌های ظریف و شکننده‌ای وجود دارد که با خونریزی و ایجاد لخته در حدقه چشم، زخم و موجب جدا شدن از شبکیه می‌شوند که این مشکل در نهایت موجب از دست رفتن غیرقابل برگشت بینایی می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در پایان گفت: انجام سالانه یکبار معاینه چشم پس از تشخیص ابتلا به دیابت الزامی است تا با پیشگیری به موقع، از عوارض دیابت بر چشم پیشگیری شود.

انتهای پیام

کد N732509

وبگردی