آفتاب

150 کشته در حملات جنگنده‌های مصر و لیبی به پایگاه‌های داعش/ آماده باش کشورهای همجوار لیبی

150 کشته در حملات جنگنده‌های مصر و لیبی به پایگاه‌های داعش/ آماده باش کشورهای همجوار لیبی

در حالی که جنگنده‌های مصری حملات خود را به پایگاه‌های داعش در لیبی ادامه می‌دهند، منابع اعلام کردند که طی حملات مشترک مصر و لیبی 150 تن کشته شدند. همچنین لیبیایی‌ها چهارمین سالروز انقلاب 17 فوریه را با وجود اوضاع وخیم امنیتی و دودستگی‌های سیاسی در این کشور جشن گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، جنگنده‌های مصری که به دنبال اعدام 21 مسیحی مصری حملاتی را علیه داعش در لیبی آغاز کردند همچنان به حملات خود ادامه می‌دهند.

همچنین منابع لیبیایی اعلام کردند که طی حملات مشترک جنگنده‌های مصری و لیبیایی به پایگاه‌های داعش در شهر درنه 150 تن از اعضای داعش کشته شدند.

محمد منفور، فرمانده نیروی هوایی لیبی در منطقه مرکزی نظامی اعلام کرد که جنگنده‌های لیبیایی پایگاه هوایی الجفره را بمباران کردند.

وی اعلام کرد: اطلاعاتی به دست ما رسیده بود که یک جنگنده از نوع «می 8» در این پایگاه فرود آمده است برای همین جنگنده‌های ما آن را هدف قرار دادند.

وی افزود: نیروی هوایی لیبی در منطقه مرکزی نظامی چند پرواز شناسایی را در اطراف منطقه هلال نفتی انجام دادند.

در همین حال کشورهای همجوار لیبی برای مقابله با خطر داعش در موقعیت آماده‌باش قرار گرفتند. نیروهای مسلح مصر نیز اعلام کردند که تعدادی از اعضای خود را در چندین استان برای حمایت از تاسیسات حیاتی مستقر کرده‌اند. مصر همچنین نیروهای خود را در مرزهای زمینی با لیبی مستقر کرد.

همچنین تونس نیز تدابیر امنیتی شدیدی را با لیبی اتخاذ کرده است. بلحسن الوسلاتی، سخنگوی وزارت دفاع تونس اعلام کرد: نیروهای ارتش و گارد ملی در نوار مرزی با لیبی مستقر شده‌اند تا مانع از ورود سلاح و یا نفوذ تروریست‌ها به کشور شوند. جنگنده‌های ارتش تونس نیز پروازهایی را برای نظارت بر مرزهای خود با لیبی انجام دادند.

الجزایر نیز در مرز با لیبی به حالت آماده‌باش درآمد.

جنگنده‌های لیبیایی نیز پایگاه‌های داعش در شهر درنه را بمباران کردند.

صقر الجروشی، فرمانده نیروی هوایی لیبی اعلام کرد: افراد مسلح داعش پس از حملات هوایی مصر به منطقه وادی الحمر بین البیضا و درنه فرار کردند.

وی تاکید کرد: لیبی نیازی به مداخله زمینی خارجی ندارد و ما تنها نیاز به سلاح و جنگنده برای مقابله با داعش داریم.

در همین حال لیبیایی‌ها با وجود بحران امنیتی و اقتصادی در کشور و همچنین دودستگی‌های سیاسی چهارمین سالروز انقلاب 17 فوریه 2011 را جشن گرفتند. شرکت‌کنندگان در این جشن حملات هوایی مصر به شهر درنه را که به کشته شدن ده‌ها تن از جمله چند کودک انجامید محکوم کردند.

لیبیایی‌ها مداخله مصر را نقض آشکار حاکمیت لیبی دانستند. آنها همچنین اقدامات خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش لیبی که رهبری عملیات کرامت را بر عهده دارد، محکوم کردند.

در همین راستا عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی اعلام کرد انقلاب 17 فوریه به دلیل برقراری عدالت در کشور رخ داد.

وی تاکید کرد: ما با این انقلاب موفق شدیم تا نهادهای خود را براساس دموکراسی ایجاد کنیم. اما امروز با درگیری‌ها به دلیل مداخله برخی طرف‌ها مواجه شده‌ایم که هدف آنها برهم زدن ثبات در کشور و ایجاد اختلاف میان لیبیایی‌ها است.

همچنین قرار است شورای امنیت امروز نشستی را در خصوص مقابله با تروریسم در لیبی و حل اوضاع این کشور برگزار کند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از تمامی طرف‌های سیاسی در لیبی خواست تا در مذاکراتی که با نظارت لیون برای حل بحران کشور برگزار می‌شود، شرکت کند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجه و امور امنیتی اعلام کرد: ما می‌دانیم که بحران لیبی از طریق گزینه نظامی حل نمی‌شود. برای همین از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم بر سر میز مذاکره بنشینند.

وی اعلام کرد که فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با برناردیو لیون در مادرید درخصوص تحولات اخیر در لیبی و نیاز به اتخاذ اقدامات مناسب جهت ایجاد وحدت میان طرف‌های لیبیایی بحث و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

کد N732465

وبگردی