آفتاب

بیانیه مشترک کشورهای غربی درباره لزوم ایجاد راهکاری سیاسی در لیبی

بیانیه مشترک کشورهای غربی درباره لزوم ایجاد راهکاری سیاسی در لیبی

کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا در بیانیه‌ مشترکی بر لزوم ایجاد راهکاری سیاسی برای حل اوضاع لیبی تاکید کرده و خواهان تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در بیانیه‌ای که از سوی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا صادر شد و وزارت خارجه ایتالیا آن را منتشر کرد، آمده است: جنایت اعدام مسیحیان مصری به دست داعش بار دیگر نیاز مبرم به ایجاد راهکاری سیاسی برای حل بحران در لیبی را نشان می‌دهد.

در این بیانیه تاکید شده است: تروریسم تمام لیبیایی‌ها را هدف قرار می‌دهد و هیچ کشور یا گروهی به تنهایی نمی‌تواند با چالش‌هایی که لیبی با آن مواجه شده است، مقابله کند.

در این بیانیه همچنین بر لزوم تشکیل دولت وحدت ملی که می‌تواند اوضاع این کشور را بهتر کند، تاکید شده است.

در بیانیه مذکور آمده است: برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی طی روزهای آتی نشست‌هایی را در خصوص رسیدن به راهکاری برای تشکیل دولت وحدت ملی برگزار می‌کند و کسانی که در روند صلح مشارکت نکنند از راهکار سیاسی کنار گذاشته خواهند شد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: امکان ندارد به کسانی که تلاش می‌کنند تا مانع روند سیاسی و انتقال دموکراسی در لیبی شوند اجازه داد تا کشور را به سمت تنش بکشانند.

این موضع کشورهای غربی زمانی اعلام شده است که قرار است شورای امنیت نشستی را برای گفت‌وگو درخصوص درخواست مصر جهت مداخله علیه داعش در لیبی برگزار کند.

برخی منابع صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت را تحت بند هفتم منشور سازمان ملل در خصوص لیبی بعید دانستند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز تاکید کرده بود که کشورش برخی پیشنهادات را به کشورهای عضو دائم سازمان ملل در خصوص روند سیاسی در لیبی و راه‌های حمایت از دولت این کشور ارائه کرده است.

همچنین ایتالیا در روزهای اخیر تلاش کرده تا سازمان ملل و هم‌پیمانان اروپایی خود را برای مداخله در لیبی بسیج کند.

متیو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا از سازمان ملل خواسته بود تا اقدامی را برای حل اوضاع لیبی اتخاذ کند.

وی به این مساله اشاره نکرد که آیا کشورش دست به عملیات نظامی مستقیم در لیبی خواهد زد یا خیر.

پیشتر وزیر خارجه و وزیر دفاع ایتالیا اعلام کرده بودند که این کشور آماده هرگونه مداخله نظامی در لیبی است.

به دنبال اعدام 21 مسیحی مصری به دست داعش عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر خواهان صدور قطعنامه‌ای از سوی سازمان ملل برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی جهت مداخله در لیبی شده بود.

انتهای پیام

کد N732420

وبگردی