آفتاب

20 میلیون دلار پول مالیات‌دهندگان آمریکایی برای خرید زباله‌سوز تلف شد

20 میلیون دلار پول مالیات‌دهندگان آمریکایی برای خرید زباله‌سوز تلف شد

مقام ارشد ناظر بر هزینه‌های آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد، پایگاه‌های ارتش آمریکا در این کشور 20 میلیون دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی را برای خرید دستگاه‌های زباله سوزی که هرگز استفاده نشدند، تلف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه ای بی‌سی، بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان(SIGAR) در گزارشی از اقدامات تاسیسات وزارت دفاع آمریکا در افغانستان برای مدیریت نابودی زباله‌ها انتقاد کرد.

این گزارش در عین حال که مقامات وزارت دفاع را مقصر هدر دادن پول‌های هنگفت در برنامه‌های نابودسازی زباله‌ها دانسته، آن‌ها را متهم کرده با سوزاندن زباله‌ها خطراتی جدی را برای سلامت پرسنل ارتش آمریکا و مردم محلی ایجاد کردند.

در این گزارش تصریح شد که وزارت دفاع آمریکا طرحی مناسب برای مدیریت نابودی زباله‌های جامد در تاسیساتش در افغانستان به کار نگرفته است.

این درحالی است که پرسنل ارتش آمریکا طی دوران حضور خود در افغانستان در هر روز صدها تن زباله جامد شامل پلاستیک‌، زباله‌های غذایی و زباله‌های الکترونیکی و دیگر انواع زباله را تولید می‌کردند.

با این حال مقامات آمریکایی‌ سال‌های متوالی بدون آنکه برنامه مشخصی برای نابودسازی استاندارد زباله‌هایشان در افغانستان داشته باشند، تنها به سوزاندن زباله‌های جامد در خندق در هوای باز برای از بین بردن آنها اکتفا می‌کردند.

بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان در گزارش خود تاکید کرد: دود مسموم ناشی از سوزاندن این زباله‌های جامد در فضای باز خطراتی جدی را متوجه سلامت نظامیان آمریکایی و غیرنظامیان ساکن منطقه به وجود آورد و نظامیان آمریکایی بازگشته از افغانستان اظهار داشتند که در اثر قرار گرفتن در معرض دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها مبتلا به انواع بیماری‌ها شده‌اند.

در این گزارش آمده است: تا ماه اوت 2010 ‌، 251 عدد از این خندق‌های زباله سوزی همچنان در پایگاه‌های ارتش آمریکا در افغانستان استفاده می شدند.

پس از آن قوانین جدیدی که فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ابلاغ کرد، پایگاه‌های نظامی بلندمدت آمریکا در افغانستان را ملزم کرد تا برای نابودی زباله از شیوه‌های جایگزین نظیر دستگاه‌های زباله سوزی که ایمنی بیشتری دارند استفاده کنند و ارتش آمریکا حدود 81 میلیون دلار صرف نصب 23 دستگاه زباله سوز در 9 تاسیسات نظامی در افغانستان کرد.

با این حال بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان در گزارش خود گفت: چهار پایگاه نظامی آمریکا هرگز از هشت دستگاه زباله سوز در اختیارشان که 20.1 میلیون دلار پول صرف ساختشان شد، هرگز استفاده نکردند و این پول را هدر دادند.

انتهای پیام

کد N732101

وبگردی