آفتاب
در همایش 4 و 5 اسفند

اندیشمندان جغرافیای سیاسی درباره "تمرکززدایی و ساماندهی تهران" راهکار می‌دهند

اندیشمندان جغرافیای سیاسی درباره "تمرکززدایی و ساماندهی تهران" راهکار می‌دهند

رییس قطب علمی جغرافیای سیاسی کشور از برگزاری "همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت" در روزهای چهارم و پنجم اسفندماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر "محمدرضا حافظ‌ نیا" که عصر سه‌شنبه در نشست خبری همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت با حضور تعدادی دیگر از استادان در دانشگاه تربیت مدرس سخن می‌گفت، با اشاره به سیاست وزارت علوم مبنی بر تاسیس یک قطب علمی برای رشته‌های مختلف دانشگاهی از جمله رشته جغرافیای سیاسی درباره دلایل محول‌شدن برگزاری همایش مذکور به دانشگاه تربیت مدرس گفت: به علت پیشقدمی، سابقه و آمادگی دانشگاه تربیت‌ مدرس در رشته جغرافیای سیاسی قطب علمی این رشته در این دانشگاه تاسیس شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه "سایر دانشگاه‌های معتبر ایران هم در زمینه جغرافیای سیاسی فعال هستند اما دانشگاه تربیت‌مدرس به عنوان قطب علمی در این حوزه انتخاب شده است" افزود: هر قطب علمی از جمله قطب علمی جغرافیایی سیاسی موظف است برای ارتقای سطح علمی رشته مورد نظر و همچنین ارائه راه‌حل‌های مسائل اساسی کاربردی کشور ایفای نقش کند.

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس همچنین با اشاره به اینکه "موضوع پایتخت در حوزه جغرافیایی سیاسی قرار دارد و قطب جغرافیای سیاسی کشور در این مورد قبول مسئولیت کرده و آن را در دستور کارش قرار داده است" افزود: سال گذشته یک نشست در زمینه جابه‌جایی پایتخت با حضور استادان و مبتکران اصلی طرح برگزار شد که نتیجه آن، این شد که امکان انتقال پایتخت به استان دیگری وجود ندارد؛ بنابراین به تدریج با صرفنظر دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور از ادامه بررسی طرح انتقال پایتخت، قطب علمی جغرافیای سیاسی هم محور مطالعات و همایش خود را بر تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت به جای انتقال آن قرار داد.

دکتر حافظ‌نیا در پایان سخنانش با اشاره به اینکه " این همایش فقط برای بسترسازی بحث تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت و ارائه راهکار برگزار می‌شود" گفت: امیدواریم با همکاری شورای شهر و شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای ذی‌ربط ، آمایش درونی پایتخت برای فراهم‌کردن زندگی بهتر برای شهروندان صورت گیرد.

در ادامه نشست دکتر "محمدحسین پاپلی یزدی" دبیر علمی همایش با اشاره به محدودیت مالی برای دعوت از اندیشمندان خارجی گفت: از 18 کشور دنیا برای حضور در این همایش اعلام آمادگی شد، اما به علت کمی اعتبارات تنها از دانشمندان کشورهای آلمان، فرانسه، هند و افغانستان دعوت شده است.

استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با تاکید بر اینکه "از دو ماه پیش در سطح داخلی و خارجی برای ارسال مقالات و حضور اندیشمندان فراخوان داشته‌ایم" افزود: از مجموع مقالات دریافتی حدود 126 مقاله پذیرفته شده که طی آن دانشمندان ایرانی مسائل تهران را از جوانب مختلف بررسی کرده‌اند.

وی محتوای مقالات مختلف را در حوزه‌های مربوط به مسائل درونی و پیرامونی تهران، روابط تهران با مناطق دوردست کشور و روابط تهران در سطح بین‌المللی برشمرد و گفت: اگر همه نظر دانشمندان ایرانی را جمع‌بندی کنم می‌توانم بگویم توسعه و ساماندهی تهران بدون توجه به مسائل کل کشور امکان‌پذیر نیست. برای مثال اگر نتوانیم استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و... را توسعه دهیم، مهاجرت بی‌رویه انسانی و سرمایه‌ای به طرف تهران ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست دکتر سیدرحیم صفوی استاد دانشگاه امام حسین(ع) و دبیر همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت با اشاره به پیش‌گامی دانشگاه تربیت‌ مدرس در برگزاری این همایش گفت که نتایج این سمینار در قالب راه‌حل‌هایی به دولتمردان و وزارت کشور، شهرداری و سایر نهادهای ذی‌ربط ارائه خواهد شد.

این استاد جغرافیای سیاسی در پایان با "غیرقابل تحمل" توصیف‌کردن مشکلات تهران و ضرورت حل آنها افزود: باید منتظر باشیم و ببینیم چه پیشنهاداتی برای سیاست‌گذاران و شهرداران از دل همایش بیرون می‌آید و مسئولان و سیاستگذاران تا چه حد برای راه‌حل‌ها ارزش قائل هستند.

به گزارش ایسنا دکتر حافظ نیا، در حاشیه این نشست خبری نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه "چرا در سایر کشورها از جمله آلمان هر شهر به عنوان مرکز فعالیت‌های یک صنعت خاص شناخته شده است و تمام سازمان‌های مربوط به آن صنعت در همان شهر متمرکزاند؟" گفت که این موضوع به مدل آمایشی این کشور و سرزمین‌های مشابه برمی‌گردد.

وی در همین زمینه با توضیح اینکه " سیستم سیاسی هر کشور با سیستم آمایشی آن ارتباط تنگاتنگ دارد" افزود: شگل‌گیری ساختار شهری وابسته به سیستم سیاسی یک کشور است و در ایران به علت وجود سیستم سیاسی تک‌ساختی و ذات متمرکزگرای آن، نمی‌توان ساختار شهری‌ای چون آلمان داشت.

سردبیر فصلنامه بین‌المللی ژئوپلتیک در ادامه با نقد "نظریات غیرعلمی" برخی افراد در رسانه‌های کشور مبنی بر امکان انتقال پایتخت ایران گفت: ایران با کشورهایی مثل آلمان که اقدام به تغییر پایتخت کرده‌اند، قابل قیاس نیست؛ در واقع به بحث‌های فرامنطقه‌ای و فراسیستمی برای ایران در این حوزه نیاز وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی "واکنش دیرهنگام مسئولین کشور در مورد مسئله مهمی چون بحران و چالش آب به عنوان یکی از سرفصل‌های همایش پیش رو" گفت: بحث‌های مربوط به کمبود و بحران آب از زمانی که من دانشجو بودم از سال 52 از سوی استادان مطرح شده بود و جغرافی‌دانانی مثل پرویز کردوانی نیز از 30 سال پیش تا به الان در مورد بحران آب هشدارهای متعددی داده‌اند.

وی در همین ارتباط "از بین رفتن منابع آبی مثل دریاچه ارومیه" را محصول 60 سال عملکرد مسئولان دانست.

دکتر حافظ نیا، همچنین با بیان اینکه "نحوه رابطه انسان با طبیعت در ایران ارکان جغرافیایی کشور را مختل کرده است" افزود: همسویی سه گروه اصحاب سیاست، اقتصاد و هندسه (مهندسی) در ایران تعادل‌های زیستی را از بین برده است؛ در واقع سیاستمداران و بازیگران اقتصادی به جان طبیعت افتادند و آن را از بین بردند.

بر اساس این گزارش در حاشیه نشست، دکتر پاپلی یزدی، استاد سابق دانشگاه سوربن فرانسه هم در سخنانی در مقام نقد اصحاب رسانه برآمد و یا انتقاد از آنچه پیگیرنبودن آنها در چنین مسائلی خواند به دو نمونه تاریخی ماجرای استعفای نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در قضیه واترگیت و عذرخواهی کلینتون دیگر رییس‌جمهور این کشور در نتیجه پافشاری و پی‌گیری رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: شما ارباب رسانه بعد از پرداختن موقت به یک پدیده بدون آنکه با پی‌گیری‌هایتان آن را به نتیجه برسانید، مسئله را رها می‌کنید.

وی خطاب به خبرنگارن گفت: باید مسئله تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت را پی‌گیری کنید تا بعد چند سال به نتیجه برسد. نود درصد به ثمر نشستن همایش به پی‌گیری شما بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N732042

وبگردی