آفتاب
اصغرزاده در میزگرد "انقلاب اسلامی، گذشته، حال، آینده":

انقلاب محصول گروه‌های مختلف است/ یک ایدئولوژی قصد دارد انقلاب را محصور کند

انقلاب محصول گروه‌های مختلف است/ یک ایدئولوژی قصد دارد انقلاب را محصور کند

عده‌ای می‌خواستند تمام جمهوریت نظام را منفعل و در مقابل آن ایران یکدست و شبیه خود داشته باشند همین‌ها امروز هم در مقابل حسن روحانی ایستاده‌اند.

عضو شورای اول شهر تهران با بیان اینکه مردم ایران در دوم خرداد نشان دادند که می‌توانند تاثیر خودشان را در فضای سیاسی داشته باشند٬ گفت: ما باید امروز بدون پشت پا زدن به این انقلاب به بازخوانی آن دست بزنیم. ما نباید خیلی چیز‌ها را بپوشانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ ابراهیم اصغرزاده در میزگردی با موضوع "انقلاب اسلامی، گذشته، حال، آینده" که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده مدیریت برگزار می‌شد٬ در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما جزء دانشجویان سیاسی بودید و حرکتی را آغاز کردید که در آن زمان توسط امام خمینی به عنوان انقلاب دوم از آن یاد شد اما در آن زمان شما فاصله‌ای با افرادی چون مهندس بازرگان داشتید، این فاصله‌ها و تفاوت‌ها از چه مسائلی ناشی می‌شد، با بیان اینکه ما امروز شاهد هستیم که قرائت رسمی از انقلاب را تلویزیون و رادیو به تصویر می‌کشد٬ گفت: من در اینجا نمی‌خواهم در مقام دفاع از انقلاب وارد شوم٬ هرچند به آن وفادامر و به آن دلبستگی دارم. باید بدانیم واقعیت قضیه چیز دیگری بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: قبول دارم بدون اسلام شیعی و نام امام خمینی به نتیجه‌ای نمی‌رسیم٬ اما باید قبول کنیم نیروهای گوناگونی نیز در به نتیجه رسیدن آن فعالیت داشته‌اند و انقلاب محصول فرآیند خاص‌ و متفاوتی بود.

عضو شورای سردبیری روزنامه سلام گفت: بخش مهمی که به این انقلاب پیوسته بودند حرفشان این بود که ما باید عناصر مهم مدرن را بگیریم٬ که از این عناصر مهم حزب، انتخابات و پارلمان است٬ ولی عده‌ای بودند انقلاب اسلامی را ادامه مشروع مشروطه می‌دانستند٬ ولی نقطه نظر مشترک ما‌‌ همان رفتن شاه بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: در آن دوره دانشگاه و دانشجویان آرزوهایی داشتند که مهم‌ترین آن‌ رفتن شاه بود و هر کاری انجام می‌دادند تا شاه برود اما در مقابل٬ روحانیت در آن دوره ایدئولوژی نداشت٬ هرچند دارای ایده اسلامی بود.

این دانشجوی اسبق پیرو خط امام گفت: در آن دوره مسیری بود که شاه رژیم وابسته را ایجاد کرده و مظهر تجدد است٬ بنابراین ما باید برای فرار از آن به سنت پناه ببریم و این دانشجویان بودند که در آن دوره به این سنت شکل و زبان ایدئولوژیک دادند و جامعه را به واکنش واداشتند.

دبیرکل اسبق حزب همبستگی بیان کرد: اما در مقابل روحانیت هرچند محدود بود٬ دارای شبکه مویرگی مساجد بود اما ما باید امروز بدانیم انقلاب محصول تفکرات متفاوت است که در یک موضوع رفتن یک چیز یعنی شاه اتفاق نظر داشتند. در آن موقع در ذهن ما طرحی برای بعد از انقلاب وجود نداشت البته امام طرح‌هایی در سال‌های قبل از انقلاب در کتاب‌هایشان مطرح کرده بودند. ما فقط آزادی می‌خواستیم؛ آزادی‌ای که نه در چارچوب ایدئولوژی محدود شود.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ذهن ما آن بود که بعد از پیروزی انقلاب برای چگونگی آن٬ از فردای انقلاب حرف بزنیم و این انقلاب یک انقلاب عمومی خلقی بود. همه آمدند و پای کار بودند. بنابراین انقلاب ما بر دو پایه دانشگاهیان٬ روحانیون و مذهبیان پیش رفت. من در آن دوره مخالف بازرگان بودم اما می‌دانم اگر شخصی مانند بازرگان نبود این انقلاب این طور حفظ نمی‌شد. این انقلاب محصول همه گروه‌های مختلف است اما یک ایدئولوژی قصد دارد آن را محصور و بسته کند.

اصغرزاده گفت: من به انقلاب وفادار هستم و علاقه‌مندم و این انقلاب منشا بسیاری از اتفاقات علاوه بر منطقه بیداری اسلامی شده است.

وی با اشاره به دوم خرداد گفت: مردم ایران در دوم خرداد نشان دادند که می‌توانند تاثیر خودشان را در فضای سیاسی داشته باشند در شرایطی که ناطق‌نوری فرد مورد نظر جناح غالب بود اما جامعه این تاثیرگذاری را داشتند که ما آن را در سال ۹۲ هم می‌بینیم.

اصغرزاده درباره سهم زنان در انقلاب اسلامی و مسئله حجابی که بعد از انقلاب پیش آمد و در پاسخ به این سوال که آیا این موضوعات از آرزوهای مدنظر شما بود یا نه٬ گفت: نکته‌ای را در اینجا باید بگویم کسانی که امروز خودشان را صاحبان این مملکت می‌دانند به نظر من اگر از آنها بپرسیم در کودتای ۲۸ مرداد طرفدار شاه بودید یا مصدق٬ من مطمئنم در ذهن این آقایان چیزی برخلاف بیان‌شان وجود دارد٬ آنها حتی سعی می‌کنند تاریخ را مصادره کنند. اینها هیچ‌گاه ادامه دهنده مشروطه نبوده‌اند.

وی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: آقایان در پایان دوره احمدی‌نژاد اعتراف کردند تحریم‌ها فلج‌کننده بوده است. امروز که کسانی از ملت می‌خواهند این مسئله را حل کنند٬ طور دیگری برخورد می‌کنیم. امروز کسانی می‌خواهند این ملت را تحقیر کنند. همین آقایان هستند که نگاه تحقیرآمیزی در همه عرصه‌ها به ملت دارند.

وی اضافه کرد: از صبح ۲۲ بهمن ۵۷ به دنبال نقشه کشیدن بودند و می‌خواستند تمام جمهوریت نظام را منفعل و در مقابل آن ایران یکدست و شبیه خود داشته باشند همین‌ها امروز هم در مقابل حسن روحانی ایستاده‌اند. به نظر من در این شرایط بازخوانی انقلاب مسئله‌ای ضروری است.

اصغرزاده گفت: امروز مشاهده می‌کنیم آن انقلاب طوری شده که هر روز کسی از قطار آن پیاده می‌شود شخصی مانند آیت‌الله منتظری که خود نویسنده کتاب ولی فقیه بود٬ از این قطار پیاده شد. امروز هم نوبت رئیس دولت اصلاحات است. حتی این آقایان به دوستان خودشان همانند آقای ناطق‌نوری هم رحم نمی‌کنند.

وی در خصوص حضور نظامیان در سیاست گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ام حضور نظامیان باعث بی‌رمق شدن انقلاب می‌شود و به ضرر منافع ملی است. این انقلاب مردمی بود و صفت اسلامی در آن جریان داشت و اگر امام نبود محقق نمی‌شد٬ ولی باید در کنار این مسائل چیزهایی که وجود داشته را بیان و بازخوانی کنیم.

کد N732019

وبگردی