آفتاب

اهمیت سفر پوتین به مجارستان/ مسکو هنوز دوستانی در اروپا دارد

اهمیت سفر پوتین به مجارستان/ مسکو هنوز دوستانی در اروپا دارد

سفر امروز ​رئیس جمهوری روسیه به مجارستان و دیدار با «ویکتور اوربان» نخست وزیر از برخی جهات برای دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امروز سه شنبه به بوداپست رفت. وی قرار است در این سفر با «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان دیدار کند. رسانه ها گسترش مناسابات دو کشور و همکاری در زمینه های اقتصادی و انرژی را از جمله محورهای گفتگوی این دو عنوان کرده اند.

به نوشته روزنامه پاکستانی داون این سفر که پس از مذاکرات مینسک و در بحبوحه تلاش ها برای حل بحران اوکراین انجام می شود، برای پوتین از اهمیت خاصی برخوردار است. بر این اساس پیامی که این سفر برای اروپا دارد این است که مسکو همچنان دوستانی در اروپا دارد.

پوتین برای نخستین بار پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به یک کشور عضو ناتو سفر می کند. از سوی دیگر دولت راست پوپولیستی اوربان به دنبال دریافت انرژی از روسیه با بهای مناسب تری است، از این رو به دنبال بهبود مناسبات با مسکو است.  

در همین رابطه «اسلاویست زولتان» کارشناس سیاسی به روزنامه اشتاندارد گفت سفر پوتین به بوداپست معنی نمادینی برای روس ها دارد. این سفر در حالی انجام می شود که کشورهای غربی در صدد منزوی کردن مسکو و اعمال فشار به این کشور به دلیل تحولات اوکراین هستند.

در عین حال انجام سفر مذکور در شرایط کنونی کمترین ریسک را برای مجارها دارد. پوتین اندکی پس از توافق با فرانسه و آلمان در مینسک بر سر حل بحران اوکراین راهی مجارستان شده است. با این توافق امیدها به آب شدن یخ روابط بین مسکو و بروکسل افزایش یافت.

به هر حال برقراری رابطه نزدیک با مسکو از جمله علایق دیرین نخست وزیر مجارستان است. وی از سال 2010 و با طرح سیاست درهای باز به سوی شرق این علاقه را به نمایش گذاشته و توافق برای همکاری روس اتم در ساخت دو رآکتور اتمی برای این کشور ثمره این سیاست بوده است.

کد N732008

وبگردی