آفتاب
در جلسه علنی مجلس مطرح شد:

تذکر نادران و تشخیص شخصی خواندن نظر رئیس و پاسخ باهنر

تذکر نادران و تشخیص شخصی خواندن نظر رئیس و پاسخ باهنر

نماینده مردم تهران طی تذکری نظر رئیس مجلس بابت برخی از بندهای لایحه بودجه را نظر شخصی وی خواند که باهنر نیز به اظهارات وی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار مهر الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری اظهار داشت: تذکر بنده مربوط به ماده ۲۵ آئین نامه داخلی است که می‌گوید رئیس مجلس و سایر اعضای هیات رئیسه در مورد انجام وظایف محوله در برابر مجلس، مسئولیت مشترک دارند یعنی آنچه که اتفاق می افتد در اداره کردن مجلس همه اعضای هیات رئیسه مسئولیت مشترک دارند.

وی گفت: در مورد بند «ک» و «ل»  تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۴ که محل بحث در جلسه صبح و بعدازظهر بود آقای رئیس(علی لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت)  تشخیص شخصی‌شان این بود که مغایرت با برنامه پنجم ندارد. بنده با جنابعالی و دبیران هیات رئیسه که صحبت کردم تصریح داشتید که مغایرت وجود دارد.

نادران گفت: بنده استدعا دارم که این موضوع را در جلسه هیات رئیسه بحث کنید، چون دهها میلیارد دلار پولی که حفاظت کرده ایم،  صندوق توسعه ملی به هر جایی ندهد و به هر تضمینی آن را تخصیص ندهد و یک ضابطه ای داشته باشد تا بخش های غیردولتی از آن امکانات استفاده کنند. این موضوع را در هیات رئیسه مورد بررسی قرار دهید و اگر در جمع به تصمیم رسیدید که مغایر با برنامه پنجم توسعه است این دو بند را مجددا در صحن بیاورید و دوباره رای گیری کنید.

باهنر که ریاست عصر جلسه امروز مجلس را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر نادران گفت: در این خصوص ریاست مجلس توضیح دادند و باید این نکته را عرض کنم که ما وقتی که به عنوان خدمتگذار پشت این تریبون می نشینیم قانون می گوید وقتی که تذکر و اخطاری داده می شود به نظر خودمان عمل می کنیم، یعنی در آن زمان نه می توانیم با اعضای هیات رئیسه مشورت کنیم. ما مکلف هستیم و هم وظیفه شرعی و قانونی ما این است که در آن لحظه به هر تصمیمی که خودمان رسیدیم به آن عمل کنیم. الزام هم نداریم که به نظر همکاران عمل کنیم.

وی افزود: در اخطارهای قانون اساسی رئیس مجلس طبق قانون به نظر خود عمل می کند. این مطلبی هم که شما فرمودید انشاالله ما زمانی که جلسه هیات رئیسه را داشتیم این موضوع را بحث می کنیم که البته باید این را هم بگویم که در آن جلسه هم به این شکل نیست که رئیس مجلس و نواب رئیس مکلف باشند که به نظر جمعی عمل کنند، ممکن است مشورت دیگران را بشنوند اما نظر کارشناسی خودشان را اعمال می‌کنند. چار ه‌ای هم نیست زیرا تنها به قانون عمل می کنند.

 

کد N731996

وبگردی