آفتاب

اصغرزاده: بازگشت انتقادی به انقلاب یک ضرورت است

اصغرزاده: بازگشت انتقادی به انقلاب یک ضرورت است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما اکنون با رویکرد حقوق بشر و آزادی‌ها باید دید انتقادی به انقلاب داشته باشیم و به ارزش‌های انسانی و دموکراتیک انقلاب اسلامی بازگردیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم اصغرزاده در میزگرد «ما چه کردیم» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر امام خمینی(ره) و تشیع را از انقلاب برمی‌داشتیم انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد، خاطرنشان کرد: با این وجود باید گفته شود که اگر سایر گروه‌ها نیز حذف می‌شدند انقلاب به پیروزی نمی‌ رسید. در دهه 50 حوزه‌ها محافظه‌کار بوده و طرفداران امام در حوزه‌ها محدود بودند اما دانشجویان و دانشگاهیان با نقد حکومت پهلوی اندیشه‌های سیاسی خود را مطرح می‌کردند.

وی در ادامه افزود: دانشگاهیان برای مردم توجیه می‌کردند که حکومت شاه مظهر غربزدگی و مدرنیزم است. ما می‌خواستیم در دل سنت پناه بگیریم ولی نمی‌دانستیم سنت تا چه میزان به جامعه قدرت تحرک می‌بخشد.

اصغرزاده همچنین خاطرنشان کرد: با وقایع سال 56 به بعد مثل فوت فرزند امام خمینی(ره) یا چاپ مقاله توهین آمیز علیه ایشان،جامعه به حرکت درآمد تا آن دوران دانشجویان در تمام تحصن ها و مخالفت ها حضور داشتند. موتلفه هم در این بین بود. روحانیت دارای شبکه مساجد و حسینیه‌ها بود و شاه هم به آن‌ها خیلی توجه نمی‌کرد. در یک کلام می‌توان گفت تلاش دانشگاهیان و تفسیر سیاسی توسط حضرت امام موجب خیزش مردم شد و این انقلاب محصول مشترک این دو اقدام بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه دانشگاهیان با کمک روحانیت انقلاب را پیش بردند، افزود: ما پس از پیروزی انقلاب به دنبال آن بودیم که چه چیزی را بسازیم امام از پیش این ایده ها را داشت ولی ما این ایده‌ها را نداشتیم در واقع هیچ کس هم شاه را نمی‌خواست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از انقلاب به دلیل ایدئولوژیک شدن نظام عده‌ای سایرین را از قطار انقلاب پیاده کردند، گفت: انقلاب اسلامی ضعف‌هایی داشته اما دستاوردهایی هم داشته است اما من از این دستاوردها دفاع می‌کنم. عده‌ای تصور می‌کردند انقلاب ادامه مشروعه انقلاب مشروطه است و نیازی به رای مردم نیست اما ما دانشگاهیان به پارلمان، انتخابات،‌رای مردم و حزب معتقد بودیم. ضعف ما این بود که بر آزادی‌ها و حقوق شهروندی تاکید نکردیم اما اکنون جامعه نشان داده که بر حق خود در تعیین سرنوشت تاکید دارد. مردم در سال 92 ثابت کردند که می توانند از مجرای انتخابات تاثیرگذار باشند.

اصغرزاده با تاکید بر اینکه ما اکنون نباید به انقلاب پشت پا بزنیم، خاطرنشان کرد: این انقلاب حاصل ده سال مبارزه بوده و ما نمی‌توانیم گروه‌هایی که علیه رژیم پهلوی مبارزه کردند را از یاد ببریم. اکنون زمان نقد انقلاب است. می‌توان گفت بخش هایی از ایده‌آل های ما دزدیده شده است. کی قرار بود در انقلاب گفته شود که ملت در روز یک وعده غذا بخورد؟ اکنون عده‌ای روحانی را با عنوان یک راه حل مطرح کردند اما خود آن‌ها مقابل او ایستاده‌اند. آن‌ها نمی‌گذارند زنان به صحنه بیایند و نقش آفرینی کنند. نمایندگان زن مجلس ما از مردان، زن ستیزتر هستند. این تفکر واپس‌گرا به دنبال مصادره انقلاب است.

این فعال سیاسی همچنین تاکید کرد: بازگشت انتقادی به انقلاب یک ضرورت است. ما نباید انقلابیون را ضد انقلاب جلوه دهیم. هر روز که از انقلاب گذشته ما اسم عده‌ای را پاک کرده‌ایم در حالی که ما باید در مقابل واپسگرایان بایستیم اکنون کار به جایی رسیده که آن‌ها حتی با ناطق نوری و لاریجانی برخورد می‌کنند.

انتهای پیام

کد N731837

وبگردی