آفتاب

جهانگیری در دیدار رییس جمهور عراق: ایران در همه شرایط خود را در کنار دولت و ملت عراق می‌داند

جهانگیری در دیدار رییس جمهور عراق: ایران در همه شرایط خود را در کنار دولت و ملت عراق می‌داند

ایسنا نوشت:

معاون اول رییس جمهور، روابط تهران بغداد را دیرینه و ریشه‌دار در تاریخ توصیف کرد و با اشاره به اشتراکات فراوان میان دو کشور گفت: امنیت عراق، امنیت ایران است و جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در خوشی‌ها و سختی‌ها در کنار دولت و ملت عراق می‌داند.

اسحاق جهانگیری در ادامه سفر به عراق، ظهر امروز (سه‌شنبه) در دیدار با فواد معصوم رییس جمهور عراق ضمن تبریک موفقیت‌های دولت،ملت و ارتش این کشور در مبارزه با داعش اظهار داشت: امیدوارم روند پاکسازی مناطق آلوده عراق از لوث گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور داعش را پدیده‌ای شوم که دامنگیر کشورهای اسلامی شده است توصیف کرد و افزود: گروه داعش اقداماتی در دنیای اسلام انجام می‌دهد که به حیثیت مسلمانان لطمه وارد کند و به همین دلیل عده‌ای معتقدند این گروه تروریستی از پشتوانه صهیونیستی برخوردار است.

وی با تاکید براینکه راه حل مبارزه با داعش تنها از طریق نظامی میسر نیست، خاطرنشان کرد: در راه مبارزه با این گروه تروریستی باید از طریق ایدئولوژی و جلوگیری از تامین منابع مالی آنها و ممانعت از اضافه شدن نیروهای جدید به این گروه تروریستی اقدام شود.

جهانگیری تصریح کرد: مردم عراق و سوریه در راه مبارزه با داعش در خط مقدم هستند و باید جامعه جهانی از ملت عراق و سوریه در این مبارزه حمایت کنند.

معاون اول رییس جمهور نقش مرجعیت شیعه را در این مبارزه نقشی کلیدی دانست و گفت: باید قدردان فتاوای مرجعیت شیعه در این مقطع تاریخی باشیم.

وی تصریح کرد: ایران و عراق باید تلاش کنند روابط اقتصادی و تجاری خود را متناسب با روابط سیاسی و دوستانه دو کشور ارتقاء دهند تا شاهد ارتقاء سطح روابط و مناسبات فی مابین در همه زمینه‌ها باشیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران از تجربیات خوبی در زمینه سازندگی برخوردار است و آمادگی دارد این تجربیات را در اختیار عراق قرار داده و نقشی فعال در بازسازی این کشور ایفا کند.

جهانگیری با اشاره به نفت خیز بودن دو کشور ایران و عراق و توطئه سیاسی کاهش بهای نفت خاطر نشان کرد: ما همواره سعی کرده‌ایم از هر تحریم برای کشورمان فرصت بسازیم و اکنون نیز که با کاهش بهای نفت مواجه شده ایم با افتخار اعلام می‌کنیم که کمتر از ۳۰ درصد بودجه دولت ما به نفت وابسته است.

معاون اول رییس جمهور نقش اکراد در فرآیند سیاسی عراق را نقشی سازنده و مهم توصیف کرد و بر لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی در عراق که عاملی بسیار تعیین کننده در توسعه این کشور است تاکید کرد.

رییس جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه خطر داعش منحصر به عراق نیست و همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، گفت: اگر خطری دامنگیر هریک از کشورهای منطقه شود سایر کشورهای منطقه نیز با تهدید مواجه می‌شوند.

فواد معصوم ضمن خوش آمدگویی به هیئت ایرانی گفت: روابط دو کشور نباید منحصر به مناسبات رسمی باشد. مناسبات فی مابین باید در میان نهادها، سازمان‌ها و تشکل های مردمی نیز شکل گیرد.

وی افزود: ایران و عراق دارای مرز مشترک طولانی هستند و از روابط دیرینه و تاریخی برخوردارند که این مسائل می تواند در تحقق اهداف مورد نظر برای گسترش روابط موثر باشد.

رییس جمهور عراق با بیان اینکه ما اخیراً‌ برنامه ریزی کردیم تا از اتکاء بودجه خود به نفت بکاهیم، از اقدامات و برنامه جمهوری اسلامی ایران در جهت کاهش وابستگی به نفت ابراز خرسندی کرد و افزود: عراق در این زمینه تازه کار و نوپاست و باید بتوانیم برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از تجربیات ایران استفاده کنیم.

فواد معصوم از حمایت‌های ایران در زمینه ارسال کمک‌های انسان دوستانه و کمک‌های فنی و مشاوره‌ای در مبارزه با داعش قدردانی و اظهار امیدواری کرد روابط و مناسبات میان دو کشور روز به روز گسترده تر شود.

وی روابط تهران بغداد را روابطی برخوردار از ویژگیهای خاص در مقایسه با سایر کشورها دانست و گفت: مناسبات ایران و عراق براساس اصول خدشه ناپذیر، شفاف، واضح و به نفع دو ملت است.

 

23503

کد N731813

وبگردی