آفتاب

آتش بس؛ اما سلاح‌های سنگین هنوز در شرق اوکراین است

آتش بس؛ اما سلاح‌های سنگین هنوز در شرق اوکراین است

با ادامه حملات کوبنده جدایی‌طلبان روس‌گرا به مواضع نیروهای دولتی محاصره‌ شده، کی‌یف می‌گوید که با تداوم نقض آتش‌بس، تسلیحات سنگین را از منطقه خارج نمی‌کند؛ اقدمی که معاهده صلح را تا مرز نابودی پیش می‌برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که توافق جدید آتش‌بس از یکشنبه آغاز شده است، آمریکا از تداوم درگیری‌ها در داخل و اطراف شهر دبالتسوه در شرق اوکراین شدیدا ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که یک ستون از تجهیزات نظامی ارتش روسیه به سمت این منطقه در حال حرکت است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات تهاجمی و بیانیه‌های جدایی‌طلبان روس‌گرا تهدیدی علیه آتش‌بس است. ما از روسیه و جدایی‌طلبان می‌خواهیم که تمام حملات را فورا متوقف کنند.

در بسیاری از مناطق درگیر شرق اوکراین، ناآرامی‌ها فروکش کرده است و طرفین بر اساس توافق آتش‌بسی که پس از 16 ساعت مذاکرات بی‌وقفه سران فرانسه، اوکراین، روسیه و آلمان در مینسک بلاروس برگزار شد، عمل می‌کنند.

با این حال به نظر می‌رسد که آتش‌بس در دبالتسوه، واقع در شرق دونتسک که طی هفته‌های اخیر شاهد بیشترین موج درگیری‌ها بوده است، همچنان ادامه دارد. حال با نقض گسترده مفاد این قرارداد در شهر دبالتسوه٬ به نظر می‌رسد آتش‌بس دیگر شانسی برای بقا و برقراری ندارد. شکست آتش‌بس زمینه‌ای برای گسترش و تعمیق بحران در اوکراین خواهد بود.

در شرایطی که ضرب‌الاجل دو روزه برای عقب‌کشیدن تسلیحات سنگین امروز (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد، سخنگوی ارتش اوکراین گفته است که تنها در شرایطی که آتش‌بس کلی در سراسر مناطق درگیری در اراضی تحت اشغال جدایی‌طلبان برقرار شود، کی‌یف حاضر است که خروج تسلیحات سنگین را طبق توافق آغاز کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که برای حصول آتش‌بس جدید شدیدا تلاش کرده است، در جمع خبرنگاران در برلین گفت: وضعیت بسیار شکننده است. از همان ابتدا هم مشخص بود که کارهای زیادی باقی مانده است و من همواره گفته‌ام که هیچ ضمانتی وجود ندارد که تلاش‌های ما به موفقیت ختم شود. ما راه دشواری را در پیش گرفته‌ایم.

رهبران آلمان، فرانسه و اوکراین با ابراز نگرانی درباره ادامه درگیری‌ها در دبالتسوه می‌گویند که باید به ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا اجازه دسترسی آزادانه به شرق اوکراین را داد تا آنها ارزیابی‌های خود را به انجام برسانند. آمریکا هم از روسیه و شورشیان خواسته که با ناظران این سازمان همکاری کنند تا آتش‌بس محقق شود. سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده که شورشیان به ناظران اجازه ورود به شهر دبالتسوه را نمی‌دهند.

با تداوم حملات جدایی‌طلبان اوکراین به دبالتسوه و محاصره 8000 نیروی نظامی اوکراین در این شهر٬ حالا شواهد حاکی از ناکامی آتش‌بس و تعمیق بحران در این کشور است.

شورشیان حامی و تحت حمایت روسیه در اوکراین٬ روز دوشنبه عرصه را بر نیروهای دولتی تحت محاصره این کشور تنگ‌تر کرده و بر حملات و فشارهای خود افزوده‌اند و دولت اوکراین حالا در واکنش به این تحولات می‌گوید در حالی که آتش‌بس به دفعات نقض شده و می‌شود٬ نیروهای این کشور تسلیحات سنگین را از مناطق درگیری خارج نخواهند کرد. با ادامه شرایط کنونی٬ توافق صلحی که با وساطت اتحادیه اروپا امضا شد٬ در آستانه سقوط قرار می‌گیرد.

اتحادیه اروپا تلاش کرد تا با تشدید فشار از طریق اعلام دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه و برخی چهره‌های جدایی‌طلبان اوکراین٬ معادلات را به سود توافق صلح و تحقق آتش‌بس تغییر دهد٬ اما این تلاش‌ها تاکنون راه به جایی نبرده و مسکو هم در واکنش اعلام کرده که به این اقدامات «واکنشی درخور» نشان خواهد داد.

شبه‌نظامیان اوکراینی بلافاصله پس از برقراری آتش‌بس اعلام کرده بودند که شهر تحت محاصره دبالتسوه را مستثنی می‌دانند و مفاد توافق صلح را در مورد این شهر لحاظ نخواهند کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند عملیات جدایی‌طلبان در این شهر و حومه آن٬ که از مهم‌ترین نقاط اتصال شبکه حمل‌ونقل ریلی است٬ با همکاری مستقیم نیروهای نظامی روسیه انجام می‌شود؛ اتهامی که روس‌ها آن را از اساس رد می‌کنند.

گزارشگران رویترز تایید کرده‌اند که دبالتسوه بی‌امان و بی‌رحمانه تحت حملات سلاح‌های سنگین شبه‌نظامیان بوده است. دست‌کم شش تانک و چندین نیروی زره‌پوش با تجهیزات سنگین نظامی در جنگل‌های حومه شهر دیده شده‌اند شبه‌نظامیان دبالتسوه را از آن خود می‌دانند و بارها گفته‌اند که به تصرف آن پایان نخواهند داد.

با این حال٬ دولت اوکراین و جدایی‌طلبان متقابلا یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند. یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان جدایی‌طلب می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته نیروهای اوکراینی ۲۷ بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند. در مقابل٬ دولت اوکراین می‌گوید شورشیان از زمان جاری شدن آتش‌بس بیش از صد بار توافقنامه را نقض کرده‌اند که در جریان این حملات پنج تن از نیروها کشته و ۲۵ تن زخمی شده‌اند.

رهبران اوکراین می‌گویند برقراری آتش‌بس شرط اول توافق صلح مینسک است و ۱۰۶ حمله پی در پی را نشانه‌ای از تحقق آن نمی‌دانند و به همین خاطر حاضر به خارج کردن تسلیحات سنگین نظامی از منطقه که از شروط کلیدی دیگر است٬ نیستند. فرماندهان جدایی‌طلبان هم می‌گویند در صورتی که خارج کردن تسلیحات هم‌زمان و متقابل نباشد٬ تن به انجام این کار نخواهند داد.

با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد حل‌وفصل بحران اوکراین بار دیگر با بن‌بست مواجه ‌شود. حال باز بیم آن می‌رود که درگیری‌ها گسترش یابد و شمار قربانیان بحرانی که تاکنون به پنج هزار تن رسیده٬ سیری صعودی در پیش بگیرد چرا که دولت اوکراین و جدایی‌طلبان این کشور هنوز عقب کشیدن سلاح‌های سنگین از خطوط مقدم جنگ را شروع نکرده‌اند.

یک افسر ارتش اوکراین نیز گفت که هنوز درگیری‌هایی در نزدیکی ماریوپل که یک شهر بندری است در جریان است. در همین حال، شبه‌نظامیان، نیروهای دولتی را متهم به گلوله باران فرودگاه دونتسک کردند.

براساس توافق صلح مینسک که هفته پیش امضا شد، عقب کشیدن سلاح‌های سنگین از خطوط مقدم قرار بود ظرف حداکثر دو روز پس از اجرای آتش‌بس شروع شود و ظرف دو هفته تکمیل شود. این عقب نشینی باید باعث ایجاد ناحیه‌ای غیرنظامی به عرض ۵۰ تا ۱۴۰ کیلومتر شود.

انتهای پیام

کد N731646

وبگردی