آفتاب
در تذکر آئین نامه ای مطرح شد؛

انتقاد تند نادران به نحوه اداره مجلس/ دفاعیات لاریجانی

انتقاد تند نادران به نحوه اداره مجلس/ دفاعیات لاریجانی

نماینده مردم تهران با اعلام اخطار قانون اساسی و تذکر آیین نامه ای نسبت به دیکتاتوری، انحصار طلبی و خودکامگی هیات رئیسه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه، الیاس نادران با اعلام اخطار قانون اساسی و تذکر آیین نامه ای، گفت: آقای رئیس هیات رئیسه بر اساس ماده ۱۸ آیین نامه داخلی قسم خورده که با بی طرفی آیین نامه داخلی را اجرا کند و برای این اجرا باید چشم و گوشش باز باشد نه اینکه ما صد بار بگوییم اخطار و تذکر داریم، اما هیات رئیسه استماع نمی کند.

وی با استناد به اصل ۳ قانون اساسی در خصوص لغو هر گونه استبداد، خودکامگی و انحصار طلبی اظهار داشت: این ماده اول خطاب به هیات رئیسه است، هیات رئیسه از اعضای مجلس رای می گیرد تا اداره جلسه را برعهده داشت باشد، این طور نیست که اینجا سربازخانه باشد و هیات رئیسه هر طور که خواست با ما رفتار کند و حتی تذکرات را استماع نکند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: بندهایی که در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی است خلاف قانون برنامه توسعه است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه توسعه، تصویب شرایط نحوه اعطای تسهیلات برای تولید و سرمایه گذاری به بخش خصوصی جزو اختیارات هیات امناست، اما شما اجازه می دهید عده ای با تضمین های دولتی وام بگیرند.

نادران در انتقاد به این روند برای اعطای وام به بخش خصوصی اظهار داشت: اگر با یک وام بابک زنجانی درست شد از کجامی خواهیم وام را پس بگیریم.

نماینده مردم تهران با اشاره به ماده دیگری از برنامه پنجم توسعه، گفت: برای پرداخت تسهیلات باید بانک عامل اصل و سود تسهیلات را ضمانت کند، در حالی که شما این ضمانت را برمی دارید.

وی با اشاره به استدلال لاریجانی مبنی بر اینکه ما به صندوق توسعه اجازه می دهیم تا این تسهیلات را پرداخت کند و صندوق را مکلف نکرده ایم، بنابراین مغایرتی با برنامه توسعه ندارد، ادامه داد: اگر ما ماده ای در قانون بودجه بنویسیم و بگوییم به صندوق اجازه داده می شود قانون برنامه پنجم را اجرا نکند، این خلاف برنامه تلقی می شود یا خیر؟ این اصلاح برنامه توسعه هست یا نه؟ شما دارید برنامه را اصلاح کرده و به صندوق توسعه اجازه می دهید مطابق این اصلاح عمل کند.

وی افزود: آن هم به صندوقی که رئیس هیات امنایش رئیس جمهور و اعضایش، وزیر نفت، وزیر اقتصاد، معاونت برنامه ریزی و همه مسئولان اجرایی کشور هستند، اینها دارند در جهت منافع دولتی تصمیم می گیرند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: صندوق در مقابل تمایلات دولتی چطور می تواند مقاومت کند؟

وی ادامه داد: بر اساس آیین نامه بعد از ورود به اجزا و مواد هیچ پیشنهادی چه حذف، چه اضافه و چه اصلاح، پذیرفته نمی شود. در حال حاضر نیز چنین پیشنهاداتی از سوی آقای فرهنگی اگر مربوط به نمایندگان باشد، پذیرفته نمی شود. ایشان چطور به خود اجازه می دهد فی المجلس بدون سابقه پیشنهاد حذف عباراتی را بند (ل) می دهد، شما اجازه می دهید طرح کند و اجازه نمی دهید موافق، مخالف صحبت کند، دولت و کمیسیون هم خلاف قسمی که خورده اند مبنی بر اینکه باید از مصوباتشان دفاع کنند، می گویند با حذف موافق هستیم. این در حالی است که این حذف خلاف مصوبه کمیسیون و دولت است، واقعا متاسفم.

در ادامه علی لاریجانی اظهار داشت: تذکری که در خصوص محتوا داشتید، خدمت شما به صورت شفاهی عرض کردم، وقتی می گوییم به صندوق اجازه می دهیم یعنی صندوق می تواند انجام ندهد، بنابراین خلاف برنامه نیست.

وی ادامه داد: بر اساس آیین نامه داخلی ما قسم خورده ایم بر اساس برداشت خودمان از آیین نامه عمل کنیم، نه بر اساس برداشت شما. اگر شورای نگهبان به عنوان مرجع آخر این بند را رد کرد، حرفش مطاع است.

لاریجانی تصریح کرد: حرف های دیگری که فرمودید در مورد دیکتاتوری و اینها اگر توهین به من مشکل شما را حل می کند، من مشکلی ندارم، بگویید؛ اما اینجا در مجلس با هم نشسته ایم و در بودجه مشکلات مردم را حل می کنیم، نباید اعصابتان ناراحت باشد.

به گزارش مهر، در جلسه نوبت صبح بعد از اینکه الیاس نادران بارها درخواست اعلام تذکر و اخطار آیین نامه ای داشت و هیات رئیسه مانع بیان آن می شد، با عصبانیت از مجلس خارج شد.

وی در هنگام خروج از مجلس با صدای بلند لاریجانی و برخی اعضای هیات رئیسه و نمایندگان دولت را دیکتاتور و دروغگو خطاب کرد.

 

کد N731634

وبگردی